آفتاب

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در قزاقستان

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در قزاقستان

انتخابات ریاست‌جمهوری قزاقستان صبح امروز (یک‌شنبه) و با رقابت سه نامزد انتخاباتی در بزرگ‌ترین کشور آسیای مرکزی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم قزاقستان امروز (یک‌شنبه) برای شرکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری که احتمالاً منجر به ریاست پنج سال دیگر نورسلطان نظربایف 74 ساله خواهد شد، پای صندوق‌های رای می‌روند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است این انتخابات زودهنگام که در میان بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت و کاهش ارزش روبل در روسیه برگزار می‌شود، قدرت و اختیارات نظربایف، رئیس‌جمهور فعلی قزاقستان را که پیش از استقلال این کشور اپوزیسیون کوچک قزاقستان را رهبری می‌کرد و پس از آن نزدیک به ربع قرن است که ریاست جمهوری این کشور غنی نفتی را برعهده دارد، افزایش خواهد داد.

این در حالی است که رقبای نظربایف برای شرکت در این انتخابات کاندیدایی معرفی نکرده‌اند و دو کاندیدای دیگر در کنار وی از شخصیت‌های حامی دولت محسوب می‌شوند.

در این میان سازمان امنیت و همکاری اروپا در گزارشی نسبت به "سوءاستفاده" نظربایف از سمتش در جریان این انتخابات ابراز نگرانی کرد.

در گزارش این سازمان آمده است: همزمان با نصب بیلبوردها و پوسترهای نظربایف در سراسر کشور هیچ اثری از کمپین‌های تبلیغاتی دو نامزد دیگر به چشم نمی‌خورد.

رئیس‌جمهور فعلی قزاقستان به دلیل کمک به بهبود اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت هماهنگی‌های بین نژادی و قومی در بین مردم محبوبیت بالایی دارد.

نتایج یک نظرسنجی پیش از این نشان دادند که 91 درصد قزاقستانی‌ها از ریاست وی راضی هستند.

انتهای پیام

کد N802023

وبگردی