آفتاب
در بررسی عملکرد 25 ساله دولت نظر بایف؛

دست بالای اقتصاد قزاقستان در برابر سیاست

دست بالای اقتصاد قزاقستان در برابر سیاست

نظربایف مهم‌ترین چهره سیاسی معاصر در قزاقستان محسوب می‌شود که در واقع هیچ رقیب جدی پیش روی خود ندارد و تمام کارشناسان اتفاق نظر دارند که او در این انتخابات پیش از موعد پیروز مطلق و رییس‌جمهور کشور خواهد بود.

با این حال، نبود احزاب مختلف در این کشور و نقش کاملا کمرنگ دو نامزد دیگر این دوره از انتخابات باعث شده است تا این تصویر به ذهن متبادر شود که دولت قزاقستان تلاش دارد نشان دهد که رقابت بین احزاب و نیروهای سیاسی جایگزین در قزاقستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نورسلطان نظربایف پس از پنج بار کاندیداتوری و پیروزی در انتخابات قزاقستان این بار نیز یکه‌تاز این عرصه شده است؛ چراکه در حکومت دموکراتیک این کشور در واقع رییس‌جمهور در راس امور قرار دارد و قدرت قانونی نیز در دستان پارلمان قزاقستان است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری پیش از موعد انتخابات در قزاقستان، خاطرنشان کرد: با این که در این انتخابات سه کاندیدا شرکت کردند ولی کاملا مشخص است که نظربایف مجددا روی کار خواهد آمد و به نوعی می‌توان این انتخابات را مدیریت شده دانست.

او ادامه داد: نظربایف از سال 1989 یعنی قبل از فروپاشی شوروی در قزاقستان به قدرت رسید و تا امروز نزدیک به ربع قرن به عنوان رییس‌جمهور این کشور روی کار بوده است.

اقتصاد قزاقستان تا حد زیادی به بخش کشاوزری وابسته است و این کشور علاوه بر نفت و گاز طبیعی از نظر دارا بودن منابع زغال سنگ، آهن و طلا در رتبه 10 کشورهای جهان قرار دارد و با این حال گفته می‌شود تحولات اخیر بین‌المللی و مسائل داخلی بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته است ولی رییس‌جمهور این کشور تا آن جا که در توان داشته تلاش کرده است با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان خود رابطه مطلوبی را بر قرار کند.

بهشتی‌پور با بیان این که در شیوه حکومت رییس‌جمهور قزاقستان توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی اولویت دارد، خاطرنشان کرد: نظربایف هم با اعراب روابط نزدیکی برقرار کرده است و هم با روسیه و چین روابط خوبی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: برآیند نیروهای داخلی کشور به گونه‌ای تنظیم شده است که هم‌چنان نظربایف روی کار خواهد بود و به همین دلیل در این کشور انتخابات زودهنگام برگزار شد تا رییس‌جمهور به مخالفان دولت بگوید با وجود تمام مخالفت‌ها من هنوز مورد اعتماد اکثریت مردم هستم و درهمین راستا هم از ناظران خارجی برای نظارت بر انتخابات دعوت کرده است.

اکثریت جمعیت قزاقستان در اختیار قزاق‌ها و روس‌تبارهاست و پس از آن ازبک‌ها، اوکراینی‌ها، اویغورها و در نهایت سایر قومیت‌ها، قزاقستان فعلی را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین دین ۷۰ درصد از مردم این کشور اسلام و مذهب بقیه ساکنان مسیحیت است.

بهشتی‌پور نیز با اشاره به این که اکثریت جامعه قزاقستان را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، افزود: 32 درصد از ساکنان این کشور را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند و قزاق‌ها و سایر قومیت‌ها در رده‌های بعدی هستند و در این بین دولت موافقان و مخالفان بسیاری دارد ولی با توجه به فضای موجود در این کشور به نظر می‌رسد موافقان و مخالفان، ترجیح می‌دهند نظربایف در راس کار بماند و همین قدرت در کشور ادامه داشته باشد.

وی گفت: البته دختر و دادماد نظربایف هم از مدت‌ها پیش در زمره افراد مشهوری قرار گرفته بودند که احتمال کاندیداتوری‌شان برای انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان می‌رفت ولی داده‌ها حاکی از پیروزی قطعی نظربایف در انتخابات است.

نظرها در رابطه با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان متفاوت نیستند و همه بر این باورند که بازهم نظربایف، رییس‌جمهور آینده قزاقستان خواهد بود ولی در این رابطه که چرا گزینه دیگری به جز او به طور جدی مطرح نشده است برخی نبود دموکراسی کامل را وارد می‌دانند و برخی دیگر نبود زیرساخت‌های سیاسی لازم را.

بهشتی‌پور در این رابطه با این بحث که در قزاقستان زیرساخت‌های لازم برای جایگزینی فرد دیگری به جای نظربایف وجود ندارد؟ افزود: به هیچ وجه در قزاقستان با فقر نخبگان روبه‌رو نیستم و افراد توانمند زیادی در این کشور وجود دارند که می‌توانند جایگزین رییس‌جمهور فعلی شوند ولی نظربایف تبدیل به شخصیت کاریزمایی شده است که منافع غرب و روسیه را در قزاقستان تامین می‌کند. از یک سو با شرکت‌های غربی در گاز و نفت کشور سهم شده است و از سوی دیگر هم با روسیه پیوند محکمی را برقرار کرده و چین نیز در جرگه کشورهایی قرار دارد که تعامل خوبی با قزاقستان برقرار کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین قزاقستان توانسته در سیاست داخلی خود تقریبا افرادی منطبق با سیاست‌های خود را روی کار بیاورد و برای خود موقعیت مستحکمی را ایجاد کند از سوی دیگر نظربایف به دلیل داشتن روابط خوب با غرب، روسیه، اعراب و چین در عرصه سیاست خارجی هم قدرت زیادی را از آن خود کرده است.

بهشتی‌پور درباره نوع حاکمیت در قزاقستان نیز گفت: حکومت این کشور بر مبنای دموکراسی هدایت شده استوار است یعنی در عین حال که نمی‌توان به آن دیکتاتوری گفت اما به طور کامل مشخصات یک دموکراسی هدایت شده را هم داراست. از آن جا که حکومت قزاقستان اجازه نداده است تا توسعه سیاسی را در اولویت کشور قرار بگیرد زیرساخت‌های لازم برای تغییر دولت هم فراهم نشده است و در نهایت بازهم اولویت آن‌ها با توسعه اقتصادی است.

او گفت:‌ قزاقستان طبق مشاهدات من دستاوردهای اقتصادی بسیاری خوبی داشته هر چند می‌توانست از داشته‌های خود دستاوردهای بهتری هم به دست آورد ولی همین ثبات اقتصادی هم برای سرمایه‌گذاری مطلوب است. از سوی دیگر مردم این کشور از سطح رفاهی مطلوبی برخوردارند ولی به دلیل نبود توسعه سیاسی در صورت در گذشت نظربایف معلوم نیست چه کسی جانشین او می‌شود.

با وجود تمام مشکلات اقتصادی، به نظر می‌رسد دولت فعلی قزاقستان فضای مناسبی برای پیش برد طرح‌های مربوط به توسعه در این کشور دارد ولی نبود احزاب و نیروهای مردمی در تصمیم‌گیری‌ها چیزی است که بیش از سایر مسائل به چشم می‌خورد به ویژه این که حکومت 25 ساله نظربایف به گفته تحلیل گران قرار است برای سال‌های آتی هم قدرت را در این کشور به‌دست آورد.

انتهای پیام

کد N801958

وبگردی