آفتاب
کولیوند به مهر خبر داد؛

طرح «استانی شدن انتخابات» ۲هفته دیگر به صحن مجلس می‌رسد

طرح «استانی شدن انتخابات» ۲هفته دیگر به صحن مجلس می‌رسد

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، از بررسی اصلاحی طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» در نشست فردای این کمیسیون خبر داد و گفت: گزارش نهایی طرح برای بررسی در صحن مجلس، دو هفته دیگر آماده می‌شود.

محمدجواد کولیوند در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برای بررسی مجدد طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» اظهار داشت: با توجه به اینکه هفته گذشته کلیات این طرح در صحن مجلس تصویب و با تشخیص رئیس مجلس برای شور دوم به کمیسیون ارجاع شده بود، در جلسه امروز پیشنهادات اصلاحی نمایندگان به صورت کتبی دریافت شد.

وی افزود: اعضای کمیسیون شوراها در جلسه فردا بعدازظهر این پیشنهادات را بررسی و طبقه‌بندی می‌کنند تا در جزئیات طرح، این پیشنهادات اعمال و جمع‌بندی شده و به صحن علنی ارسال شود.

ضرورت کسب ۱۵ درصد رای شهرستان و اکثریت نسبی استان، برای راهیابی به مجلس

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با اشاره به محتوای کلی این طرح و پیشنهادات ارائه شده برای آن گفت: شاکله اصلی این طرح، «استانی – شهرستانی» بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ بر این اساس، حوزه‌های انتخابیه فعلی سر جای خودشان هستند، اما رأی دادن به کاندیداهای کل استان برای هر فرد امکان‌پذیر است.

کولیوند ادامه داد: این روش مقدمه‌ای برای ائتلاف‌های انتخاباتی و تقویت ساختار حزبی است؛ به همین جهت، حد نصاب فعلی راهیابی به مجلس که در قانون فعلی ۲۵ درصد آراء است، در این روش به ۱۵ درصد آرای شهرستان به صورت «اکثریت مطلق» کاهش یافته، اما برای راهیابی به مجلس، نامزد انتخاباتی باید در تجمیع آرای استانی، اکثریت نسبی را نیز به دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه عصر فردای کمیسیون، کارگروه تخصصی کمیسیون پیشنهادت نمایندگان را بررسی و جمع‌بندی می‌کند و با توجه به اینکه دستور کارهای دیگر نیز در مجلس مطرح است و هفته آینده نیز مجلس تعطیل است، احتمالاً گزارش نهایی طرح، دو هفته آینده و پس از اتمام تعطیلات مجلس به صحن علنی ارائه می‌شود. 

کد N801881

وبگردی