آفتاب

دریافت گواهینامه و پرچم بین المللی محیط زیستی توسط 11 مدرسه در تهران

دریافت گواهینامه و پرچم بین المللی محیط زیستی توسط 11 مدرسه در تهران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اجرا و توسعه پروژه مدارس زیست محیطی زیر نظر بنیاد بین المللی آموزش محیط زیست (FEE) افزود: 11 مدرسه در تهران موفق به کسب گواهینامه اکو اسکول و 5 مدرسه پرچم اکو School را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد هادی حیدرزاده در مراسم اهدای اولین گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی تحت پوشش بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی ( FEE ) در ایران با بیان این‌که وضعیت محیط زیست ایران خوب نیست و عدم رعایت ضوابط محیط زیستی یکی از مهمترین دلایل آن است، افزود: امروز 11 مدرسه دولتی و غیر دولتی به عنوان مدارس محیط زیستی انتخاب شدند که گواهینامه محیط زیستی دریافت کردند. از این تعداد به پنج مدرسه علاوه بر دریافت گواهینامه، پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی نیز تعلق گرفت.

حیدرزاده با بیان این ‌که طرح مدارس محیط زیستی از دو سال گذشته در تهران آغاز و در حال توسعه آن در سراسر کشور هستیم، افزود: دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نظام نامه مدارس محیط زیستی را تهیه کرده است که به زودی ابلاغ و اجرایی می شود.

به گزارش ایسنا، سیاوش داودی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم با تاکید بر این که شناخت محیط زیست باعث جلوگیری از آسیب به انسان می‌شود، گفت: قبل از شناخت محیط زیست، حفاظت از محیط زیست امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه تمام نهادها در کنار هم قرار گیرند؛ زیرا قطعا سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از محیط زیست نخواهد بود.

وی آموزش را بزرگترین استراتژی برای حفاظت از محیط زیست را آموزش دانست و افزود: آموزش و پرروش شهر تهران با همکاری بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی در صدد انجام آموزش های محیط زیستی در مدارس است و در این میان آموزش معلمان و اولیاء اهمیت بیش‌تری در این زمینه خواهد داشت.

آینده زمین در دست دانش‌آموزان است

به گزارش خبرنگار ایسنا، گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در ادامه مراسم اهدای اولین گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی تحت پوشش بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی (FEE) در ایران، با اشاره به این که برای داشتن محیط زیست سالم چندین مولفه باید مد نظر قرار داد، گفت: فعالیت مدارس محیط زیستی در ایران آغاز شده است و در این مدارس مولفه های زیادی برای آموزش حفاظت از محیط زیست تعریف شده است که یکی از آنها زباله و نحوه برخورد با آن است که در این مدارس مطرح می شود.

وی با بیان این‌که تمام کودکان امروز شهروندان جهانی آینده هستند، گفت: آینده زمین در دستان افرادی با سن و سال من نیست، بلکه در دست دانش آموزان امروز است.

لوییس مساله آب را از جمله مسائل دیگری دانست که باید به آن توجه شود و گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و توجه به منابع آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به این که ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای درجهان است، افزود: بعد از آن تغییرات اقلیمی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر به آن توجه نشود ناحیه ای که در آن زندگی می کنیم گرمتر و خشک تر می شود.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران، حفظ تنوع زیستی را یکی دیگر از مولفه های مدارس محیط زیستی دانست و افزود: در این زمینه سازمان ملل متحد با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری های خوبی داشته است که از جمله آن اجرای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است هرچند که گونه های در خطر انقراض زیادی در ایران وجود دارد که برای حفاظت نیازمند برنامه ریزی هستند.

لوییس به تغذیه سالم به عنوان شاخصه دیگر اشاره کرد و گفت: همانگونه که خوردن و داشتن غذای سالم برای ما اهمیت دارد نباید افرادی را که به غذا دسترسی ندارند فراموش کنیم.

به گفته وی، سبز بودن محیط مدارس نیز مولفه دیگری است که به آن توجه شده است و مربیان باید در نظر داشته باشند که کلاس های آموزشی را در محیطی باز و فضای سبز برگزار کنند.

راه اندازی 4 دفتر fee

به گزارش ایسنا هادی بهرامی نیزدر مراسم اهدای اولین گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی تحت پوشش بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی (FEE) در ایران با اشاره به نقش معلمان و دانش آموزان در ارتقای سطح محیط زیست گفت: جایزه FEE به آنان تعلق خواهد گرفت و از این پس جزو برنامه های همه ساله بنیاد خواهد بود.

وی ادامه داد: بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی با عضویت چهار کشور فعالیت خود را آغاز کرد و امروز 70 کشور توسعه یافته و در حال توسعه عضو این بنیاد هستند و طرح مدارس محیط زیستی در 52 کشور با عضویت 40 میلیون دانش آموز در حال اجرا است.

بهرامی با بیان اینکه طرح مدارس محیط زیستی در ایران نیز آغاز شده است، گفت: بنابر اعلام ناظران FEE مدارس محیط زیستی ایران یکی از بهترین مدارس سبز هستند.

وی افزود: بنیاد بین المللی آموزش های محیط زیستی (FEE) در ایران یک سال زودتر از زمان تعیین شده به عضویت دائمی این بنیاد درآمده است که این نشان دهنده حرکت این بنیاد در مسیر صحیح است.

وی تاکید کرد: امروزه موضوع محیط زیست یک مساله لوکس نیست؛ بلکه به یک دغدغه و ضرورت تبدیل شده است که باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

بهرامی به دیگر برنامه‌های FEE در ایران اشاره کرد و گفت: قرار است تا پایان سال جاری 4 دفتر در نقاط مختلف کشور با همکاری سازمان‌های مردم نهاد راه اندازی شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم مجتمع دخترانه شهید مهدوی منطقه 1، مجتمع دخترانه شهید ربانی منطقه 2، مجتمع دخترانه هدی منطقه 5، دبیرستان دخترانه هاجر منطقه 7 و دبستان پسرانه شاهد شهید تهرانی مقدم منطقه 17 موفق به دریافت گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس محیط زیستی شدند.

همچنین دبستان پسرانه فجر ندای جاوید منطقه 2، دبستان پسرانه شهریار منطقه 6 ، دبستان پسرانه سعادت منطقه 5 ، دبیرستان دخترانه فرزانگان 7 منطقه 2، دبستان دخترانه آیین روشن منطقه 3 و دبستان دخترانه ماه و مهتاب منطقه 4 نیز موفق به دریافت گواهینامه بین المللی مدارس محیط زیستی شدند.

انتهای پیام

کد N801834

وبگردی