آفتاب
رویترز افشا کرد

فریاد جدید معترضان: بالتیمور را به تعطیلی می کشانیم

فریاد جدید معترضان: بالتیمور را به تعطیلی می کشانیم

معترضان به قتل یک سیاه پوست جوان دیگر پس از عهد شکنی پلیس در پاسخگویی وعده داده شده، بزرگترین اعتراض در طول یک هفته اخیر را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز معترضان خشمگین به قتل یک سیاه پوست به نام «فردی گری» بزرگترین اعتراض در طول یک هفته اخیر را وعده دادند.

این درحالیست که اداره پلیس بالتیمور قرار بود در مدت یک هفته درباره علت مرگ گری توضیحاتی را منتشر نماید، اما امروز تنها به مهیا نشدن مراقبت های پزشکی برای مقتول اذعان نمود.   

مالک شباز از وکلاء عدالت خواه سیاه پوست گفت: امروز دیگر مسائل متفاوت خواهد بود و اعتراض ها شدیدتر خواهد شد. با وجود ستون فقرات شکسته این فرد و نبود عدالت در جامعه مخالفتها هم متفاوت تر خواهد بود.

شباز خواستار دستگیری ۶ پلیسی شد که در حادثه مرگ بار این سیاه پوست شرکت داشتند.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد پرونده را به دقت بررسی کرده تا نقض حقوق شهروندی در آن را مشخص نماید.

گری سیاه پوست ۱۲ آوریل با پلیس چشم به چشم شده و سپس پا به فرار گذاشت. پلس پس از دستگیری به او دستبند زد و سپس او را به یک ماشین ون منتقل نمود و پای او را نیز بست.

پلیس مدعی شد که بستن پای این فرد به دنبال ناآرام شدن او انجام شده بود.

وی ۳ بار حتی پیش از انتقال به ون تقاضای مراقبت های پزشکی نمود. ۳۰ دقیقه بعد از حرکت ماشین پلیس، آمبولانس در صحنه حاضر و گری به بیمارستان منتقل شد. معترضان و خانواده مقتول به دنبال پاسخ به این سوال هستند که چگونه و در چه زمانی نخاع این فرد شکسته شده و چرا کمک های پزشکی لازم با تأخیر در اختیار وی قرارگرفت.

با این همه کمربند ایمنی او نیز برخلاف مقررات پلیس بسته نشده بود.

فردی گری یکشنبه و پس از یک هفته تحمل جراحت ضایعه نخائی در بیمارستان درگذشت.

لازم به ذکر است ۶ پلیس مذکور پس از تعلیق از کار توسط پلیس محل خدمت خود تحت تحقیقات جنائی قرار گرفتند. 

استفانی رالینگ شهردار بالتیمور پیشتر با تشکر از معترضان بابت مسالمت آمیز نگه داشتن اعتراضاتشان گفته بود که پلیس به او اطمینان داده که تحقیق درباره مرگ این فرد با سرعت پیگیری می شود.

اعتراض به قتل سیاه پوستان در آمریکا  به دلیل رفتار وحشیانه پلیس این کشور پس از آن شدت گرفت که دارن ویلسون، پلیس سفیدپوست امریکایی مایکل براون، نوجوان بی‌دفاع سیاه‌پوست را به ضرب گلوله کشت. هیات منصفه‌ عالی دادگاه ویلسون را تبرئه کرد.

مرگ براون در نهم اوت سال گذشته و تبرئه وی از اتهامات وارده توسط هیات منصفه‌ عالی خشم و اعتراض مردم فرگوسن را در پی داشت و به ایجاد تنش میان اکثریت سیاه‌پوست فرگوسن و دولت و پلیس اکثریت سفیدپوست این شهر انجامید.

خشونت پلیس و استفاده از روشهای خشونت‌آمیز غیرضروری در سال های اخیر سبب نگرانی بسیاری از مردم آمریکا شده است.

کد N801754

وبگردی