آفتاب

ساکنان جمهوری بنین پای صندوق‌های رای می‌روند

ساکنان جمهوری بنین پای صندوق‌های رای می‌روند

ساکنان جمهوری بنین از فردا (یکشنبه) پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخابات پارلمانی شرکت کنند؛ انتخاباتی که برای رئیس‌جمهوری این کشور آفریقایی آزمونی سخت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، توماس بونی یایی، رئیس‌جمهوری بنین از 2006 ریاست‌جمهوری این کشور کوچک غرب آفریقا را بر عهده دارد و دو دوره ریاست‌جمهوری وی سال آتی میلادی پایان می‌یابد. اگر وی در انتخابات پارلمانی شکست بخورد و اپوزیسیون جایگاه خودشان را بالاتر ببرند، برنامه‌های مناقشه‌برانگیز وی برای تغییر قانون اساسی با شکست مواجه می‌شود.

رئیس‌جمهوری بنین گفته که پروژه متمم قانون اساسی وی با هدف پایان دادن به مصونیت برای مفسدان به وسیله تقویت سیستم قضایی است اما مخالفان و اپوزیسیون تاکید دارند که اقدامات وی برای این است که بتواند در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری نامزد شود.

انتخابات پارلمانی بنین روز یکشنبه و با حضور 4.4 میلیون شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

یک کارشناس مسائل آفریقا مستقر در داکار، سنگال گفت: چالش برای حزب حاکم بنین دستیابی به اکثریت در پارلمان است چراکه به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌دهد تا اصلاحات قانون اساسی را ارایه کند و حتی این روند باعث شود تا بتواند برای بار سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری که 2016 برگزار می‌شود، نامزد شود.

حوزه‌های رای‌گیری ساعت 6 به وقت گرینویچ بازمی‌شود و رای‌دهندگان در این کشور 10 میلیونی به نمایندگان برای 83 کرسی پارلمانی رای خواهند داد.

تحلیلگران می‌گویند، نامزدی برای دور سوم احتمالی برای بونی یایی احتمالاً پس از کودتای سال گذشته در بورکینافاسو مطرح شده؛ کودتایی که باعث سرنگونی بلیز کامپائوره، رئیس‌جمهوری بورکینافاسو شد پس از آنکه وی تلاش کرد تا محدودیت دوران ریاست‌جمهوری را حذف کند.

بونی یایی تمایل خود را برای نامزدی در انتخابات 2016 اعلام نکرد، اما در یک کمپین درباره این مساله صحبت‌هایی را مطرح کرده است به همین دلیل برخی از اپوزیسیون مدعی شده‌اند که وی نمی‌خواهد از سمتش کناره‌گیری کند.

حزب «نیروهای اجتماع برای ظهور بنین» متعلق به بونی یایی اکثریت خود را در پارلمان و در پی رویارویی با یکسری اختلافات سیاسی از دست داد.

انتهای پیام

کد N801702

وبگردی