آفتاب
آصفی مطرح کرد:

وضعیت تحریم ها روشن هم شود، نیاز به تضمین است

وضعیت تحریم ها روشن هم شود، نیاز به تضمین است

سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: حتی اگر وضعیت تحریم ها نیز روشن شود، نمی توان مطمئن بود که بعد از توافق کار به سامان برسد مگر اینکه تضمین های لازم اخذ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سرفصل های مذاکرات به رادیو گفتگو گفت: تا پایان این دور از مذاکرات که سه ماه به طول می انجامد، باید در مورد چند سرفصل به صورت جدی صحبت کنیم؛ یکی بحث تحریم ها است.در کنار آن اخذ ضمانت های لازم است. فکر می کنم حتی اگر وضعیت تحریم ها نیز روشن شود، نمی توان مطمئن بود که بعد از توافق کار به سامان برسد مگر اینکه تضمین های لازم اخذ شود.

وی افزود: نکته سومی که باید در نظر گرفت، بازرسی هایی که آژانس قرار است از مراکز هسته ای ما داشته باشد و تکلیف این کار نیز باید مشخص شود.

آصفی با بیان اینکه طرف آمریکایی سیگنال های متضادی می دهد تا وضعیت و ذائقه ایران را ارزیابی کند، اظهار داشت: در چند روز گذشته مواضع اوباما را متفاوت با مواضع روزهای گذشته دیدم زیرا او گفته است که در خصوص تحریم ها هنوز گفتگویی نکرده اند و این متفاوت است.

آصفی با اشاره به سخنان سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه تحریم ها تدریجی برداشته می شود، بیان داشت: شاهد هستیم که میان سخنگوی کاخ سفید و اوباما در فاصله یکی دو روز علائم متفاوتی را شاهد هستیم. به همین جهت باید برای آن سه مورد پافشاری کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با تاکید بر این موضوع که نگارش متن کار سختی است، گفت: برای نگارش متن از قسمت هایی شروع می شود که تفاهم کامل وجود دارد و اتفاق نظر دارند و احتمالا ضمائمی نیز دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی این موضوع که آیا آمریکایی ها توافق را اجرا می کنند، بیان داشت: کاری که کنگره انجام داد شرایط را دشوار کرده است. حداقل قضیه این است که از روزی که توافق کنیم، برای اینکه به کنگره برود و برگردد شاهد یک زمان 50 روزه خواهیم بود و وقتی که این کار تاخیر می خورد، بازیگرهای مفلس وارد کار می شوند!

وی ادامه داد: البته کنگره و سنا هم می خواهند که این توافق صورت بگیرد ولی نمی خواهند اوباما این کار را انجام دهند.اگر آمریکا به این نتیجه برسد که با تهدید و تحریم نتیجه نمی گیرد، می توان انتظار داشت که به توافق برسیم.

 

کد N801543

وبگردی