آفتاب
با اشاره به دعوت ایران به مذاکرات صلح ژنو

یک کارشناس مسائل خارومیانه: غرب می‌خواهد موضوع سوریه را حل کند

یک کارشناس مسائل خارومیانه: غرب می‌خواهد موضوع سوریه را حل کند

استفان دی میستورا، سومین نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه، خبر داد که از ایران دعوت کرده تا در مذاکرات صلح ژنو برای حل بحران سوریه شرکت کند.

دی میستورا که بعد از استعفای کوفی عنان و اخضر ابراهیمی دو نماینده دیگر سازمان ملل متحد برای ایجاد صلح در سوریه، این مسوولیت را بر عهده گرفته اعلام کرده که در ماه می دیدار با دولت سوریه، گروه‌های مخالف و قدرت‌های منطقه‌یی از جمله ایران را آغاز می‌کند تا بررسی کند که آیا امیدی برای پایان جنگ سوریه وجود دارد یا خیر.

البته وی این موضوع را نیز اضافه کرده که در این مذاکرات گروه تروریستی داعش و جبهه النصره حضور ندارند.

مصطفی ملکوتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعتقاد بر این که بحرانی که در سوریه حدود 4 سال قبل آغاز شد یک توطئه بین‌المللی بود که از بیرون از این کشور هدایت می‌شد، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی از ایجاد این بحران ضربه زدن به جبهه مقاومت بود که سوریه نیز جزئی از آن است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که در حال حاضر وضعیت حاکم در سوریه به نحوی است که کشورهای غربی که زمانی خواهان از بین رفتن دولت اسد بودند اکنون مجبور شده‌اند که واقعیت‌های میدانی در این منطقه را بپذیرند، ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان از تروریست‌ها حمایت می‌کردند و سلاح می‌دادند. ولی اکنون مجبور شده‌اند واقعیت موجود در سوریه را بپذیرند.

برخی از کارشناسان بین‌المللی معتقدند که در حال حاضر دولت اسد در سوریه نسبت به زمان آغاز بحران در موقعیت بهتری قرار دارد و دست بالا را در این کشور دارد و اقدامات گروه‌های تروریستی مانند داعش در این کشور بر این موضوع تأثیرگذار بوده است.

او با اشاره به اقدامات تروریستی که گروه داعش در سوریه انجام داده است، گفت: موقعیت این گروه‌ تروریستی با توجه به شکست‌هایی که در عراق، سوریه و یمن داشته در موقعیت اضمحلال قرار دارد و کشورهایی که به این گروه تروریستی دل بسته بودند اکنون برای این‌که از معادلات منطقه بیش از پیش حذف نشوند در تلاش هستند که به نوعی بحران سوریه را که خودشان ایجاد کرده بودند حتی به قیمت کنار آمدن با دولت بشار اسد حل کنند.

تحلیل‌گران بین‌الملل یکی از دلایل شکست مذاکرات ژنو 1 و 2 در ارتباط با حل بحران سوریه را حضور نداشتن ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه در این مذاکرات می‌دانند. آن‌ها اکنون می‌گویند با توجه به قدرت منطقه‌یی ایران و آب شدن یخ روابط ایران با کشورهای غربی سازمان ملل به این تصمیم رسیده که در مورد موضع سوریه با ایران حتماً گفت‌وگو داشته باشد. گرچه هنوز مقامات ایرانی در مورد این دعوت اظهارنظری نکردند.

ملکوتیان با تأکید بر این‌که باید تحولات منطقه را با حساسیت و دقت پیگیری کرد، گفت: واقعیت منطقه نشان دهنده افزایش قدرت محور مقاومت است. محوری که کشورهایی مثل ایران و سوریه در آن نقش مهمی دارند. با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های مهم در تصمیم‌گیری موضوع قدرت است، غربی‌ها با توجه به این افزایش قدرت تصمیم گرفتند که به نوعی حتی در ظاهر که شده دست از حمایت تروریست‌ها بردارند و به نوعی موضوع سوریه را حل کنند.

سه‌شنبه هفته گذشته به میزبانی وزارت امور خارجه ایران نشست مقامات وزارت امور خارجه ایران، سوریه و سوییس برگزار شد که یکی از محورهای مهم این مذاکرت که از ایران حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه و از سوریه فیصل مقداد، قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه حضور داشتند موضوع سوریه بود. روز چهارشنبه نیز نشست سه‌جانبه مقامات وزارت امور خارجه ایران، سوریه و عراق با محوریت مبارزه با تروریسم و با حضور امیرعبداللهیان،‌ فیصل مقداد و نذار خیرالله، معاون وزیر خارجه عراق در تهران برگزار شد.

هم‌چنین روز سه‌شنبه شبون، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در امور سوریه که به تهران سفر کرده بود با امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه دیدار و پیرامون تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

ملکوتیان با اشاره به این‌که تاکنون ایران در مذاکرات بین‌المللی سوریه شرکت نکرده‌ است، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که ایران در این مذاکرات نیز حضور پیدا نکند. چرا که ما معتقدیم مردم سوریه خود می‌توانند این بحران را حل کنند.

گفته می‌شود که بحران سوریه تاکنون موجب کشته شدن 220 هزار تن و آوارگی بیش از 7 میلیون سوری شده که از میان آن‌ها 4 میلیون نفر به خارج از مرزهای این کشور گریخته‌اند.

انتهای پیام

کد N801473

وبگردی