آفتاب
بیکدلی تاکید کرد

دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه بعد از لغو تحریم‌ها

دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه بعد از لغو تحریم‌ها

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم‌های اعمالی علیه ایران، انتقال پول میان دو کشور به راحتی انجام می‌گیرد، گفت: با این اتفاق مناسبات اقتصادی میان دو کشو هر چه سریع‌تر ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در آنکارا گفت: اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران لغو شود در این صورت فرصت سرمایه‌گذاری بالغ بر 30 میلیارد دلار در حوزه انرژی ایران به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته اعمال تحریم‌ها فرصت‌های بسیاری را در خود گنجانده است. ترکیه یکی از مشتریان بلندمدت ایران در این حوزه است. باید مناسبات دو کشور در حوزه انرژی و همکاری‌شان در یک حوزه گسترده‌تر و پایدارتر باشد.

سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تا اواسط تیرماه و لغو تحریم‌های اعمالی علیه ایران، آیا ایران به دنبال انتقال انرژی خود از طریق ترکیه به اروپا است؟ گفت: برای انجام چنین پروژه‌ای در حال حاضر زیرساخت‌هایی انجام می‌گیرد و در این باره همکاری‌ها ادامه دارد.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که انتقال گاز ایران به اروپا به چه شکل و به چه شیوه‌ای انجام خواهد شد.

بیکدلی افزود: مذاکرات برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه در حال انجام است. هنوز گذرگاه خطوط لوله مشخص نشده است و اما انجام چنین پروژه‌ای می‌تواند روابط میان سه کشور را تقویت کند.

سفیر ایران در آنکارا اضافه کرد: به دلیل تحریم‌های اعمالی از سوی غرب علیه ایران میان دو کشور روابط مهم اقتصادی وجود داشته است. این اتفاق در درجه اول باعث نزدیکی و آشنایی بیشتر بخش خصوصی دو کشور از یکدیگر شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در حوزه انرژی دو کشور می‌تواند نقش مهمی در تجارت تهران آنکارا داشته باشد، گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت ایرانی در ترکیه نمایندگی دارند و سرمایه‌گذاران ترکیه در ایران نزدیک به ½ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با برداشته شدن تحریم‌ها انتقال پول راحت‌تر انجام می‌گیرد و این باعث ارتقای هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان دو کشور می‌شود.

انتهای پیام

کد N801388

وبگردی