آفتاب

به رغم تنش‌ها، آمریکا و روسیه در "شمالگان" همکاری می‌کنند

به رغم تنش‌ها، آمریکا و روسیه در "شمالگان" همکاری می‌کنند

ایالات متحده، روسیه و سایر کشورهای حوزه قطب شمال با نگاهی به جنگ داخلی اوکراین و سایر تنش‌ها، متعهد شدند تا برای جلوگیری از نشت نفت در نزدیکی این منطقه و مبارزه با تغییرات آب و هوایی همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که ریاست نشست هشت کشوری «شورای شمالگان» را عهده‌دار بود، گفت که کشورها باید برای کاهش تولید کربن سیاه و متان، گازهای گلخانه‌ای و خصوصاً کاهش عوامل اصلی گرم شدن شمالگان تلاش کنند.

به گفته وی، اهداف کاهش قاطع در نشست آتی وزرا که سال 2017 در آلاسکا برگزار خواهد شد، مشخص می‌شود.

نشست دو سالانه حوزه شمالگان تلاش می‌کند تا به دور از جنجال‌های سیاسی، از بحران‌های محیطی، بشری و حتی نظامی جلوگیری کند و در همین حال گرم شدن شمالگان فرصت‌هایی از مسیرهای جدید کشتیرانی، ماهیگیری و استخراج نفت و گاز ایجاد می‌کند.

کری همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره نشست شمالگان و سایر مسائل گفت‌وگوی تلفنی داشت.

درباره موضوع اوکراین، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکید کرد که روسیه باید نیروهایش را از مناطق ناآرام شرق خارج کند چراکه واشنگتن مدعی است که روسیه تسلیحات سنگین به آن منطقه اعزام کرده و جدایی‌طلبان اوکراینی را آموزش می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا پس از نشست مذکور در کنفرانس خبری گفت: من وی را به چالش کشیدم.

انتهای پیام

کد N801274

وبگردی