آفتاب

ترکیه اظهارات روسای جمهور روسیه و آلمان در مورد "نسل‌کشی" ارامنه را محکوم کرد

ترکیه اظهارات روسای جمهور روسیه و آلمان در مورد "نسل‌کشی" ارامنه را محکوم کرد

ترکیه، اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه را به خاطر استفاده از واژه "نسل‌کشی" در جریان مراسم یادبود کشتار دسته جمعی ارامنه در سال 1915 میلادی در جریان جنگ جهانی اول محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ترکیه گفت: ما اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را درخصوص توصیف رویدادهای سال 1915 میلادی به عنوان "نسل‌کشی" رد و محکوم می‌کنیم.

پوتین در مراسمی در ارمنستان به کشتار دسته جمعی ارامنه اشاره کرد اما در سخنرانی‌اش یک بار از واژه "نسل‌کشی" نیز استفاده کرد؛ اقدامی که اعتراض شدید ترکیه را به همراه داشت.

پوتین در این سخنرانی همچنین اشاره کرد که مسکو بخشی از چندین ابتکار عمل قانونی بین‌المللی از جمله کنوانسیونی علیه نسل‌کشی است.

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: چنین بیانیه‌های سیاسی که بیانگر نقض آشکار قوانین است از سوی ترکیه بی‌اعتبار و ملغی تلقی می‌شود.

آنکارا ضمن ابراز این مساله که پافشاری روسیه بر این «اشتباه» به صلح و سعادت کمکی نمی‌کند، از مسکو خواست تا دست از رفتار جانبدارانه خود برداشته و در عوض ارمنستان و ارامنه را به نشان دادن واکنشی مثبت به درخواست ترکیه برای دوستی و صلح ترغیب و تشویق کند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین حضور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه را در این مراسم در ایروان، پایتخت ارمنستان محکوم کرد.

این وزارتخانه عنوان کرد: ترکیه رویکرد جانبدارانه و ناعادلانه فرانسه را رد و محکوم می‌کند. ما خود را در غم ارامنه درخصوص این رویداد شریک می‌دانیم اما به صورت قاطعانه استفاده از واژه «نسل‌کشی» را رد می‌کنیم.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای جداگانه از رئیس‌جمهوری آلمان نیز که کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی را "نسل‌کشی" توصیف کرده به شدت انتقاد کرد و این اظهارات را «ادعاهایی بی‌پایه و اساس» خوانده و اذعان کرد، آلمان نیز تا حدودی به خاطر این درگیری و خون‌ریزی‌ها مقصر است.

این وزارتخانه رئیس‌جمهوری آلمان را به نادیده گرفتن دیدگاه‌های جامعه ترکیه‌ای که در آلمان زندگی می‌کنند، متهم کرده و گفت: مردم ترکیه در مقابل تلاش‌ها با هدف لکه‌دار کردن هویت ترکیه ساکت نمی‌مانند. مردم ترکیه هرگز بیانیه‌های رئیس‌جمهوری آلمان را فراموش نکرده و او را نخواهند بخشید.

بیش از 20 کشور از جمله فرانسه و روسیه نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخته‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا کشتار ارامنه را به عنوان "کشتاری وحشتناک" توصیف اما استفاده از واژه نسل‌کشی امتناع کرد.

وزارت امورخارجه ترکیه گفت، هر کشوری که درروند صلح میان ترک‌ها و ارامنه مشارکت کند در تاریخ به عنوان شرکای «پروژه دوستی» شناخته خواهند شد.

انتهای پیام

کد N800850

وبگردی