آفتاب
در مستند «درباره سکوت بیمارستان»

توابین جلوی دوربین آمدند/ رمزگشایی از شورش پاوه

توابین جلوی دوربین آمدند/ رمزگشایی از شورش پاوه

فیلم مستند و داستانی «درباره سکوت بیمارستان» به کارگردانی محمد علی شعبانی با موضوع هجوم دموکرات ها به شهر پاوه ساخته شد.

محمدعلی شعبانی درباره ساخت فیلم مستند «درباره سکوت بیمارستان» به خبرنگار مهر گفت: ماجرای شورش کردهای پاوه در اوایل انقلاب علیه دولت مرکزی از جمله مسایلی است که هیچگاه به شکل موشکافانه درباره آن صحبت نشده و همواره با برچسب زنی های متعدد مواجه بوده است.  

وی ادامه داد: در طول همه سال‌ها هیچگاه بحث کارشناسی و تحلیل درستی درباره این شورش ارائه نشده و به همین دلیل من در این فیلم سعی کردم قضیه را مورد بررسی قرار دهم که چرا کردهای پاوه علیه دولت قیام کردند بنابراین سراغ افرادی رفتم که از نزدیک درگیر این ماجرا بودند و توانستند این موضوع را به نوعی رمزگشایی کنند.

شعبانی درباره کسانی که در مستند از صحبت‌هایشان بهره برده است، گفت: علاوه بر کارشناسان مسایل سیاسی در ایران، پای صحبت برخی از سران حزب دموکرات که در عراق ساکن هستند و همچنین برخی دیگر از دموکرات های تواب نشستیم تا بشنویم و بدانیم که در آن سال‌ها چه اتفاقی افتاده است.

کارگردان فیلم تحسین شده «سمفونی استیضاح» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره ساختار مستند جدیدش بیان کرد:‌ فیلم مستند - داستانی «درباره سکوت بیمارستان» ترکیبی از وقایع نگاری و پرتره است. در این فیلم علاوه بر بررسی واقعه شورش کردنشین های شهر پاوه علیه دولت مرکزی، زندگی فوزیه شیردل پرستاری vh که در این شهر خدمت می کرد نشان داده ایم.

شعبانی با اشاره به فیلم «چ» و پرداختن به ماجرای پاوه توضیح داد: با همه احترامی که برای ابراهیم حاتمی‌کیا قائل هستم اما معتقدم در آن فیلم ماجرای شورش مردم پاوه علیه حکومت مرکزی از منظر شهید مصطفی چمران روایت شده است، اما در این مستند به نوعی دیگر داستان را مرور کرده ایم و برای نخستین بار داستان را از زبان کوموله و دموکرات ها می شنویم.

وی درباره چگونگی دسترسی به اعضای حزب دموکرات و کوموله گفت: برخی از اعضای این دو حزب از جمله توابین هستند که به راحتی مقابل دوربین حاضر شدند و حتی در برخی از صحنه ها بازی کردند. در عین حال رایزنی های بسیاری هم با برخی از سران این دو حزب کردیم و خواستیم پای حرف های آنها بنشینیم اما حاضر به همکاری نشدند.

تهیه کننده فیلم مستند «شباز میراث خانوادگی» با اشاره به استفاده از منابع آرشیوی در این فیلم مستند و داستانی گفت: اطلاعات و آرشیو غنی برای تولید این فیلم در اختیار داشتیم. ضمن اینکه محمد بیاتی به عنوان ناظر کیفی پروژه بسیاری از دردسرها و موضع گیری هایی را که معمولا در ساخت چنین پروژه هایی با آن مواجه هستیم به حداقل رسانده بود.

این مستندساز با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از صحنه‌های «درباره سکوت بیمارستان» بازسازی شده است، گفت: ۴۰ درصد از فیلم بازسازی شده و با یک تولید پر هزینه کار کردیم و همانطور که گفتم برخی از تواب حزب دموکرات و کوموله مقابل دوربین بازی کردند و همان رفتارهایی را که سی سال پیش انجام می دادند مقابل دوربین تکرار کردند.

شعبانی در پایان عوامل ساخت مستند را اینگونه معرفی کرد: میلاد حاجی پروانه تحقیق و پژوهش، کسری رضایی مشاور هنری کارگردان، سید علیرضا موسوی تصویربردار، مجید نیکبخت صدابردار و مجید آقاسی مدیر تولید از دیگر عواملی بودند که در تولید فیلم مستند و داستانی «درباره سکوت بیمارستان» مرا یاری کردند. این فیلم به سفارش سازمان بسیج مستضعفین ساخته شده است.

کد N800848

وبگردی