آفتاب
ادامه درمان هموفیلی‌های مبتلا به هپاتیت در 94؛

دسترسی؛ درد مضاعف بیماران هموفیلی

دسترسی؛ درد مضاعف بیماران هموفیلی

کارشناس بیماران هموفیلی وزارت بهداشت از ادامه درمان بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت در سال 94 خبر داد و در عین حال برنامه‌های وزارت بهداشت را جهت دسترسی بیشتر این بیماران به خدمات لازم تشریح کرد.

دکتر راضیه حنطوش‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به برنامه‌های اداره هموفیلی وزارت بهداشت در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما ادامه برنامه درمان بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت است. گروهی از این بیماران به داروهای موجود مقاوم بوده و درمان نشدند؛ این درحالیست که هزینه دارویی هر یک از آنها حدود 110 تا 220 میلیون تومان است. بنابراین ما پیگیر درمان این بیماران بوده و امیدواریم بتوانیم این گروه را درمان کنیم.

ایجاد مراکز مراقبت‌های جامع هموفیلی در دستور کار وزارت بهداشت

حنطوش‌زاده با بیان اینکه این یک برنامه مقطعی بوده و در یک مقطع بیماران درمان می‌شوند، اظهار کرد: برنامه اساسی و اصلی ما راه‌اندازی و ایجاد مراکز مراقبت جامع برای درمان بیماران هموفیلی است که پیش‌بینی‌های این طرح انجام شده و در حال محاسباتی برای سطح بندی این مراکز هستیم. کار این مراکز به این صورت است که بیماران هموفیلی علاوه بر دریافت داروی مورد نیاز خود مراقبت‌های جانبی نیز می‌گیرند و این برای بیماران بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح به طور شفاهی موافقت شده، افزود: در حال حاضر 25 میلیارد برای این اجرای این طرح درخواست کردیم و در حال تامین اعتبار این برنامه هستیم، در صورتی که تامین اعتبار شود بسیاری از مشکلات بیماران هموفیلی حل می‌شود. در حال حاضر این بیماران مجبورند برای دریافت خدمات جانبی درمانی مثل دندانپزشکی، فیزیوتراپی و... از شهرستان‌ها به استان خاصی مراجعه و سفرهای سختی داشته باشند. ما سعی می‌کنیم با ایجاد این مراکز دسترسی بیمار به امکانات درمانی و مراقبتی را افزایش داده و بهبود بخشیم.

عمده‌ترین مشکل هموفیلی‌ها؛ دسترسی به امکانات درمانی و مراقبتی

رییس اداره هموفیلی وزارت بهداشت، عمده‌ترین مشکل بیماران هموفیلی را دسترسی آنها به امکانات درمانی و مراقبتی دانست و گفت: در حال حاضر سطح فاکتور ما جهت ارایه به بیماران خوب است و بیمار به ازای خونریزی خود سطح فاکتور مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، اما مراقبت‌هایی که بعد از دریافت فاکتور نیاز دارد را نمی‌گیرد. بر اساس یک بسته خدمتی که چند سال پیش اعلام کردیم، بیمارستان نباید منتظر بماند تا بیمار هموفیلی به آنجا مراجعه کرده و بعد عارضه او را درمان کند، بلکه باید با بررسی‌های دوره‌ای برای این بیماران از بروز عوارض جلوگیری کنیم.

حنطوش‌زاده افزود: سطح فاکتور ما خوب است، این در حالیست که بسیاری از بیماران ما دچار معلولیت و عارضه می‌شوند و در این زمینه مشکل داریم. در این راستا امیدواریم با ایجاد مراکز مراقبت‌های درمانی جامع بتوانیم با مراقبت و پیگیری بیماران هموفیلی از بروز عوارض در آنها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N800700

وبگردی