آفتاب

ژاپن هم به مناقشه دریای چین جنوبی وارد می‌شود

ژاپن هم به مناقشه دریای چین جنوبی وارد می‌شود

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که در ماه آینده لایحه‌ای را به پارلمان این کشور خواهد فرستاد که براساس آن اختیارات نیروهای دفاعی این کشور برای حضور فعالانه‌تر در مناقشه دریای چین جنوبی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این لایحه مطابق با خواسته‌های شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای حضور نظامی فعال تر در منطقه است و چنانچه تصویب شود به توکیو این امکان را خواهد داد که حمایت لجستیک بیشتری از آمریکا در مناقشاتی که در اطراف ژاپن رخ می‌دهد ارائه کند.

براساس این لایحه نیروهای دفاعی ژاپن سوخت و برخی منابع دیگر در اختیار کشتی ‌های آمریکایی قرار خواهند داد؛ مشروط بر اینکه دولت توکیو در شرایطی قرار گیرد که احساس کند امنیت ژاپن با تهدید مواجه شده است.

ژاپن و آمریکا در حال حاضر هیچ یک ادعایی در خصوص مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی ندارند اما فیلیپین که همپیمان آمریکاست در این مناقشه ورود پیدا کرده و این بدین معناست که واشنگتن در صورت درگیری نظامی ملزم به حمایت از مانیل خواهد بود.

یک مقام ارشد نظامی فیلیپینی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که از تلاش‌های توکیو برای گسترش عملیات‌های نظامی در مناطق مورد مناقشه استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N799840

وبگردی