آفتاب
معاون شهردار تهران:

پل طبیعت، پنجمین شاهکار دنیاست

پل طبیعت، پنجمین شاهکار دنیاست

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: از آنجا که انسان مخاطب شهرداری است، امروزه شهرداریها به دنبال تکنولوژی و استفاده از تجهیزات نیستند بلکه به دنبال تفکر و اندیشه نو هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، حجت الاسلام میثم امرودی در سی و یکمین نشست معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداریهای کلانشهرها و مراکز استانها که امروز (سوم اردیبهشت ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین هدف در برگزاری این اجلاسها استفاده از ابتکارات شهرداریها در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی، هنری، زیباسازی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و سایر موضوعات مورد نیاز شهروندان است.

وی ادامه داد: به دنبال مطرح شدن ایده ها و طرحهای جدید در این اجلاسها، کارشناسان شهرداریها برای استفاده از این ایده ها به استانهای مختلف سفر خواهند کرد که این نیز یکی از ویژگیهای برگزاری این گونه نشستها است. به طور نمونه بیش از 60 هزار نفر از کارشناسان و معاونان و اعضای شوراهای شهر کشور برای استفاده از ابتکارات شهرداری تهران به این شهر سفر کرده و کارهای تهران را رصد کردند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: شهرداریها در دوره‌ای مسئول خدمات شهری از جمله نظافت، آبیاری فضای سبز، رفت و روب و غیره بوده است و برای این کار نیز بهترین سیستم و تکنولوژیها و تجهیزات به کار گرفته می‌شد و در حوزه عمرانی نیز اقدامات بسیار خوبی در شهرها انجام می‌شد که شهرداری تهران افتخار دارد در کارهایی که در حوزه مهندسی انجام می‌دهد هم از نیروی داخلی استفاده کرده و هم اقدامات تأثیرگذاری بوده‌اند، از جمله این اقدامات پل طبیعت است که به عنوان پنجمین شاهکار در دنیا به شمار می رود. همچنین شهرداریها در یک مقطع نیز در حوزه خدماتی و پسماند، به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌اند.

امرودی افزود: ما باید خود کشور را اداره کنیم و هیچ کشوری نخواهد آمد پل، جاده و کارخانه در کشورمان بسازد. در این مقطع، شهرداریها با ورود به عرصه پل سازی، کانال سازی و راه سازی و بوستان سازی، به بلوغ دیگری در عرصه فعالیتهای خود دست یافتند.

وی ادامه داد: شهرداریها در مرحله سوم در حوزه مسائل اجتماعی نیز به خوبی ورود کردند. مسائل اجتماعی شامل آسیبهای اجتماعی، همچون اعتیاد و حاشیه نشینی است که متأسفانه با توسعه شهرها این آسیبها هم پیچیده تر شده است. زمانی گدایی را تکدی گری می گفتند اما اکنون تکدی گری اشکال مختلف پیدا کرده بنابراین با متغیرهای متنوعی در حوزه اجتماعی مواجه هستیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: در مرحله چهارم سیر بلوغ شهرداریها این موضوع احساس شد که رویه ها و نگرشها باید تغییر کند. اگر تا دیروز پل می ساختیم و یک پیوست فرهنگی اجتماعی برای آن قرار می دادیم، امروز نگرش به این صورت است که برای یک برنامه اجتماعی و فرهنگی باید پیوست عمرانی تعریف کرد.

امرودی گفت: مسیری که شهرداریهای کشور در سی سال و اندی طی کرده اند، اروپا در 200 سال طی نکرده است؛ این که شهرداری به عنوان یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است. از آنجا که انسان مخاطب شهرداری است، امروزه شهرداریها به دنبال تکنولوژی و استفاده از تجهیزات نیستند بلکه به دنبال تفکر و اندیشه نو هستند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس دو روزه معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداری کلانشهرها و مراکز استانها در اهواز گفت: این اجلاس فرصتی است تا ابتکارات حوزه شهرداریها را با هم مرور کنیم. در این اجلاس آیین نامه هایی نیز به تصویب می رسد و نوعی وحدت رویه در کار شهرداریها در حوزه اجتماعی فرهنگی ایجاد می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: در اهواز به عنوان میزبان این اجلاس مظاهر و ویژگیها و همچنین آسیبهایی وجود دارد که برگزاری این نشست موجب می شود هم با این ویژگیها آشنا شویم و هم راهکارها برای رفع آسیبهای اجتماعی ارائه شود.

امرودی افزود: در این اجلاس، 6 کارگروه تخصصی تشکیل می شود که کارگروه سلامت یکی از این کارگروهها است. درست است که شهرداریها نسبت به سلامت جسمی مردم مسئولیتی ندارند ولی نسبت به سلامت روحی شهروندان مسئول هستند لذا در این زمینه باید برنامه ها، طرحها و ایده‌ها در کنار راهکارهای عملی در این کارگروه ارائه شود.

وی ادامه داد: کارگروه ورزش یکی دیگر از کارگروههای اجلاس است که در این کارگروه موضوعات برای توسعه ورزش همگانی، ورزش محلات، و تفریحات ورزشی ارائه می شود و لازم است طرحهایی برای توسعه ورزشهای ارزان و سالم نیز مطرح شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: با توجه به این که عامل تحول نیمی از جمعیت، خانمها هستند؛ کارگروه امور بانوان نیز در این اجلاس تشکیل شده است. عمده امکاناتی که در سطح شهر فراهم شده، مردانه است لذا لازم است در تجهیز فضاها، ستهای ورزشی ویژه خانمها، احداث پارک بانوان و فراهم کردن سایر شرایط برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: کارگروه آموزشهای شهروندی نیز دیگر کارگروه اجلاس است. معتقدیم هر کاری که یک قدم ما را به خدا نزدیک کند، کار فرهنگی است و اگر ما را یک قدم از خدا دور کند یک اقدام ضدفرهنگی محسوب می شود. در کنار همه این اقدامات باید ببینیم که آیا برآیند کارهای ما تأثیرات فرهنگی را افزایش می دهد یا خیر؟.

امرودی گفت: امروزه وضعیت اعتیاد بسیار زجرآور است؛ بنابراین کارگروه آسیبهای اجتماعی به منظور بررسی طرحها و ایده ها در رفع این وضعیت و همچنین برطرف کردن آسیبهای اجتماعی در شهرها، در اجلاس معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداریها تشکیل شده است.



به گزارش ایسنا، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، گفت: مدیریت یکپارچه شهری حوزه وظایف و محدوده عمل هر حوزه را کاملا مشخص می کند اما تا زمان تحقق آن نیاز است هم افزایی و هماهنگی خوبی بین شهرها برقرار شود.

فرج الله خبیر در سی و یکمین نشست معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداریهای کلانشهرهای کشور و مراکز استانها که امروز (سوم اردیبهشت ماه) در اهواز آغاز به کار کرد، اظهار کرد: معاونتهای اجتماعی و فرهنگی رسالتهای عمده ای دارند؛ رشد روزافزون شهرها به خصوص پدیده حاشیه نشینی که همه شهرها با آن روبرو هستند، شرایطی را رقم زده که می طلبد معاونان فرهنگی شهرداریها بیش از پیش به موضوعات فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشند.

وی افزود: شهر بدون مردم هیچ مفهومی نخواهد داشت بنابراین حوزه فعالیتها باید متوجه مردم باشد و لازم است در کلانشهرها و مراکز استانها این توجهات بیش از گذشته صورت گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: متأسفانه نتوانسته ایم مدیریت یکپارچه شهری را در شهرهای خود محقق سازیم. مدیریت یکپارچه شهری حوزه وظایف و محدوده عمل هر حوزه را کاملا مشخص می کند اما تا زمان تحقق آن نیاز است هم افزایی و هماهنگی خوبی بین شهرها برقرار شود.

خبیر گفت: اقدامات عمرانی، شامل ساخت بناها و فراهم آوردن تسهیلات زندگی خوب در جهت رضایتمندی شهروندان است ولی بی شک اگر به حوزه فرهنگی اجتماعی توجه نکنیم، بیراهه رفته ایم. مهمترین موضوع در این میان، فرهنگ شهروندی است که باید توجه لازم و ویژه به آن داشت و همچنین باید شرایطی در شهرها ایجاد شود که همه احساس کنند در آرامش زندگی می کنند. متأسفانه در شهرها این آرامش احساس نمی شود و شاید ارتقای مشارکت مردم در امور و مسائل اجتماعی راه حل این موضوع باشد.

وی ادامه داد: معاونتهای فرهنگی و اجتماعی شهرداریها باید نسبت به اقشار مختلف مردم آگاهی بخشی داشته و مشارکت آنها را در امور مرتبط جلب کنند. مشارکت مردم هم در توسعه شهرها و هم احساس آرامش تأثیرگذار خواهد بود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: برای جلب مشارکت مردم باید ابزار کار را فراهم و شرایط لازم را ایجاد کرد تا مردم خود علاقمند شوند در امور شهری مشارکت کنند. آگاهی بخشیدن به مردم و بالا بردن سطح دانش عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی بسیار ضرورت دارد؛ این گونه همه احساس می کنند آنچه که به عنوان شهر با آن سروکار دارند، محیطی است که باید به آن مانند خانه خود توجه کنند.

خبیر افزود: بخش مهمی از کار ما فراهم کردن منابع لازم برای اداره شهر بوده، به نحوی که از حوزه های دیگر غافل شده ایم؛ لذا اگر در حوزه ارتقای مشارکت مردم و فرهنگ شهروندی تلاش نکنیم، قطعا با ناهنجاریهایی در این زمینه مواجه می شویم.

وی اظهار کرد: اگر جهت گیریها درست باشد و ساختارها به نحوی طراحی شود که شرایط زندگی خوب را برای شهروندان ایجاد کنیم، همین امر ما را در برنامه ریزی و اجرای تمامی امور یاری کند.
کد N799798

وبگردی