آفتاب
مدیر حوزه‌های علمیه:

مهمترین دغدغه‌ها مسجد و مسائل دینی باشد

مهمترین دغدغه‌ها مسجد و مسائل دینی باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: معمار معنوی مسجد امام جماعت است و یکی از کارکردهای امام جماعت این است که مسجد را به کانون فرهنگی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در همایش "شکوه ایثار" در پاسداشت مقام شامخ ائمه جماعات ایثارگر استان تهران اظهار کرد: روحانیت در دوران دفاع مقدس مورد آزمایش ویژه‌ای قرارگرفت و همه مشاهده کردیم که کارنامه درخشانی از خود ارائه داد و از این آزمایش سربلند و پیروز بیرون آمد.

وی ادامه داد: روحانیت همیشه این چنین بوده و هر کجا قدم گذاشته کار را به پایان رسانده است و من به سهم خود در مقابل کاری که ائمه جماعت در طول دوران دفاع مقدس انجام داده‌اند از آنها تشکر می‌کنم و آنها را می‌ستایم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: رسول گرامی(ص) تعبیر بسیار زیبایی دارند و آن این است که مساجد بازاری از بازارهای آخرت است که انسان در آن مساجد بر سر سفره آمرزش می‌نشیند و با هدیه بهشتی بدرقه می‌شود.

وی با طرح این پرسش که شاخصه تراز یک مسجد چیست؟ گفت: خداوند برای ساختن مساجد شاخصه‌هایی را مشخص کرده است. اینکه چه کسانی می‌توانند مسجد بسازند. این‌که افراد باید به مبدا و معاد معتقد باشند. همچنین باور اعتقادی مشخصی داشته باشند و نماز را به پا دارند.

حسینی‌بوشهری با بیان این‌که «معمار معنوی مساجد امام جماعت است» تصریح کرد: یکی از کارکردهای روشن مسجد عبادت است، اما کار امام جماعت و مسجد تنها عبادت نیست زیرا مسجد کانون فرهنگی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که «همه می‌دانیم که سه چیز است که فردای قیامت از ما شکایت می‌کند اول قرآن، دوم مسجد و سوم عالم» اظهار کرد: در گذشته در کنار هر مسجد حوزه علمیه‌ای بود و طلبه از همان ابتدا با مسجد حشر و نشر پیدا می‌کرد. من بارها تاکید کرده‌ام که در کنار هر حوزه علمیه مسجدی ساخته شود.

وی در رابطه با محوریت امام جماعت گفت: در کشورهای اسلامی کسی که امام جماعت است این مسئولیت را اولویت خود می‌داند. بدین معنی که اول خود را امام جماعت معرفی می‌کند و مابقی سمت‌ها در حاشیه است. در این جاست که مسجد می‌تواند به پایگاه فرهنگی و دینی تبدیل شود.

حسینی‌بوشهری در رابطه با فضایل علمی و اخلاقی امامان جماعت گفت: امام جماعت باید برای بالا بردن فضایل علمی و اخلاقی خود تلاش کند یعنی فقط به خواندن نماز در مسجد اکتفا نکند و کارهای فرهنگی را نیز انجام دهد و قبل و بعد از نمازگزاران در مسجد حضور داشته باشد درواقع این گونه نمازها سازندگی ایجاد می‌کند و باعث تقویت باورهای اعتقادی و ایجاد وحدت می‌شود، لذا امام جماعت باید الگوی وحدت باشد و نباید بین مومنین خط کشی ایجاد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: 36 سال از پیروزی انقلاب گذشته است و وقتی به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تعداد معتادان، طلاق و زندانیان افزایش پیدا کرده است. آیا این آمار ما را هشدار نمی‌دهد؟ بنابراین امام جماعت نباید فقط به خواندن نماز اکتفا کند و باید به حواشی محله و مسجد نیز اهمیت دهد که در واقع این‌هاست که فضا را متحول می‌کند.

وی با بیان این‌که «کارهای فرهنگی دارای عرصه‌های مختلف است» گفت: ابتکار، نوآوری و خلاقیت بسیار مهم است و در جا زدن در یک برنامه ساده صحیح نیست، باید اتاق فکری تشکیل شود و از افرادی که در مساجد خود موفق هستند مشورت گرفته شود. وجود 2500 مسجد در استان تهران نشان دهنده ظرفیت بالای این موضوع است که می‌تواند تبادل اطلاعات کنند و برای مخاطبان خود جاذبه ایجاد کنند. هم‌چنین یک نیازسنجی صورت بگیرد که جوانان چه چیزهایی را می‌پسندند.

حسینی‌بوشهری خاطرنشان کرد: امروز نیز زمینه برای ایثار فراهم است. در گذشته در زمینه فیزیکی ایثار صورت می‌گرفته و حال در زمینه فرهنگی. که درواقع همین‌ها دین مردم را نگه داشته است.

وی با بیان این‌که «امام جماعت در صورتی موفق است که از مطالب علمی آگاه باشد» گفت: امامان جماعت نباید به تحصیلات گذشته بسنده کنند و باید وقتی را برای مطالعه قرار دهند. مطلب نو دیدگاه نو به وجود می‌آورد و در بحث تفسیر، تحلیل سیاسی و بصیرت افزایی باید مطالب جدیدی داشته باشیم. امامان جماعت باید دارای سعه صدر و انتقادپذیر باشند. همچنین باید با نسل جوان ارتباط نزدیکی داشته باشند. مردم‌دار بودن و روحیه جهادی و انقلابی نیز بسیار مهم است. درواقع ما باید امروز حافظ دین مردم باشیم و دغدغه مهم‌تری از مسجد و مسائل دینی نداشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر بارها تذکر داده‌ایم که در کنار مساجد کانون‌های دیگری مانند فرهنگسرا ساخته نشود.

حسینی‌بوشهری ضمن انتقاد از صدا و سیما خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که مسئولین صدا و سیما در اوج ماه رمضان که برنامه‌های مذهبی برپاست فیلم جذاب پخش می‌کنند و خلق الله حوصله نمی‌کنند که برای اقامه نماز به مسجد بیایند البته منکر خدمات صدا و سیما نمی‌شوم، ولی این نکته را باید توجه کنند درواقع بزرگوارانی که به ما مراجعه می‌کنند ضمن این انتقاد به ما می‌گویند که به صدا و سیما بگوییم چرا برای مسجد در ماه مبارک رمضان رقیب درست کرده‌اند.

وی افزود: باید برای کارهای فرهنگی شرایط را برای عزیزان فراهم کنیم درواقع وقتی امام جماعتی بودجه‌ فرهنگی ندارد چگونه می‌تواند کار فرهنگی انجام دهد، البته وعده‌ داده‌اند که ارتقا پیدا می‌کند.

انتهای پیام

کد N799631

وبگردی