آفتاب

دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور چین در اندونزی

دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور چین در اندونزی

نخست وزیر ژاپن که به منظور شرکت در کنفرانس آفریقا- آسیا موسوم به کنفرانس باندونگ به اندونزی سفر کرده امروز (چهارشنبه) در حاشیه این کنفرانس با رییس جمهوری چین مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیدار امروز شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با شی‌ جینپینگ، رییس جمهوری چین در شهر جاکارتا نشان دهنده گرم شدن تدریجی روابط میان این دو کشور آسیایی است.

این ملاقات به رغم وجود فضای دیپلماتیک سرد میان دو کشور انجام شد.

شینزو آبه پیش‌تر در سخنرانی خود در این کنفرانس به کشورهای قدرتمند نسبت به تحمیل خواسته‌هایشان بر کشورهای ضعیف هشدار داد که ظاهرا اشاره وی به کشور چین است.

وی همچنین بدون مطرح کردن عذرخواهی مجدد ژاپن در قبال جنایاتش در جنگ جهانی دوم ،تنها به ندامت توکیو از اقدامات گذشته‌اش اشاره کرد. این درحالی است که امروز اعلام شد قانونگذاران حزب حاکم ژاپن و همچنین حزب اپوزیسیون از معبد مناقشه‌برانگیز یاسوکُنی در توکیو که محل دفن چند تن از جناتکاران جنگی ژاپنی است بازدید کردند.

با این حال رییس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن بعد از ظهر امروز در یک سالن ملاقات در مرکز کنوانسیون جاکارتا که محل برگزاری کنفرانس آسیایی- آفریقایی است دیدار و گفت‌وگو کردند. براساس گزارش‌ها این دو بعد از حدود نیم ساعت سالن را ترک کردند.

نشست امروز شینزو آبه و شی جینپینگ می‌تواند موجب نزدیکی محتاطانه دو کشور شود. رییس جمهور چین نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس اشاره‌ای به روابط کشورش با ژاپن نکرد.

شینزو آبه در سخنرانی خود در جاکارتا گفت: ژاپن از بابت گذشته خود در جنگ جهانی دوم احساس ندامت عمیق دارد و همچنین متعهد شده تا به اصول مورد پذیرش قرار گرفته در نخستین کنفرانس آسیایی- آفریقایی از جمله پرهیز از استفاده از زور و حل و فصل مناقشات بین المللی با تدابیر صلح آمیز پایبند باشد.

وزارت امور خارجه چین امروز نسبت به بازدید قانونگذاران ژاپنی از معبد یاسوکُنی اعتراض کرد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره جنوبی نیز از این بابت که نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خود در شهر جاکارتا همانند نخست وزیران قبلی این کشور از بابت جنایت جنگ جهانی دوم عذرخواهی رسمی نکرده، اظهار تاسف عمیق کرد.

این اظهارات شینزو آبه به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه او احتمالا در بیانیه مهم خود در ماه اوت به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، عذرخواهی رسمی دولت توکیو را از بابت جنایات این جنگ تکرار نخواهد کرد دامن زده است.

انتهای پیام

کد N799450

وبگردی