آفتاب

واشنگتن: ادعای روسیه درباره نقض ان.پی.تی توسط آمریکا مردود است

واشنگتن: ادعای روسیه درباره نقض ان.پی.تی توسط آمریکا مردود است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ادعاهای مسکو مبنی بر این که واشنگتن معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) را نقض کرده، برای طرف آمریکایی قابل فهم نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رز گوتمولر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحاتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: واشنگتن از ادعاهای روسیه مبنی بر این که آمریکا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را با استقرار تسلیحات هسته‌ای فنی خود در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقض کرده، شگفت‌زده شده است.

وی ادامه داد: آن‌چه علاوه بر این برای ما قابل فهم نیست، این است که چرا این مساله در شرایط کنونی و بدون مقدمه مطرح شده است.

این مقام آمریکایی گفت: در جریان مذاکرات ان.پی.تی در اواخر دهه 60 این مساله بررسی شده و اسناد کاملا نشان دهنده این است که آمریکا در آن زمان هم این سلاح‌ها را در اختیار داشته است.

گوتمولر اضافه کرد: شوروی سابق هرگز در آن زمان به این مساله به عنوان نقض ان.پی.تی اشاره‌ای نکرده بود و روسیه نیز اکنون نباید این کار را بکند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که آمریکا با استقرار سلاح های هسته‌ای در پنج کشور عضو ناتو در واقع معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

انتهای پیام

کد N799429

وبگردی