آفتاب

هشدار چین نسبت به گسترش توان هسته‌ای کره شمالی

هشدار چین نسبت به گسترش توان هسته‌ای کره شمالی

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد: کارشناسان هسته‌ای چینی معتقدند که کره شمالی به احتمال زیاد 20 هلاکت هسته‌ای و توان غنی سازی اورانیوم دارد و می‌تواند تعداد کلاهک‌های خود را تا سال آینده دو برابر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این آمار که به نوشته وال استریت ژورنال براساس اظهارنظرهای پشت درهای بسته متخصصان هسته‌ای آمریکا ایراد شده بسیار بالاتر از ارزیابی‌های پیشین توسط کارشناسان چینی است. این آمار همچنین ارزیابی‌های اخیر کارشناسان آمریکایی که تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی را 10 تا 16 عدد ذکر کرده بودند، زیر سوال می‌برد.

زیگفرد هکر، کارشناس برجسته در برنامه هسته‌ای کره شمالی که در نشست ماه فوریه شرکت داشته می‌گوید که زرادخانه قابل توجه کره شمالی باید برای جامعه بین‌المللی یک چالش محسوب شود و پیونگ یانگ را به خلع سلاح‌ سازی مجبور کند.

هکر به وال استریت ژورنال گفت: هرچقدر که آنها زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش داده و فکر کنند که عامل بازدارندگایشان را تقویت کرده‌اند بازگرداندن آنها دشوارتر خواهد شد.

ارزیابی‌های چین نشان از افزایش نگرانی‌ها در پکن در مورد اقدامات هسته‌ای متحد این کشور دارد.

در آخرین سری از ارزیابی‌های کارشناسان گفته شده بود که پیونگ یانگ به سرعت در حال پیمودن مسیر هسته‌ای است و با سرعت قابل توجهی توان هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد. در گزارش اخیر محققان آمریکایی هشدار داده شده بود که کره شمالی سرگرم گسترش برنامه هسته‌ای خود طی پنج سال آتی است و در بدترین سناریو این کشور تا سال 2020می‌تواند100 سلاح اتمی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N799427

وبگردی