آفتاب

مذاکرات هسته ای در وین با اولویت تحریم ها آغاز شد

مذاکرات هسته ای در وین با اولویت تحریم ها آغاز شد

هفدهمین دور مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین سطح معاونان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین دور مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین سطح معاونان آغاز شد. 

مذاکرات در وین با گفتگوهای معاونان وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و قرار است این گفتگوها برای آغاز نگارش متن تفاهم نهایی فردا نیز ادامه داشته باشد. 

طرفین در مذاکراتی که از ۵ تا ۱۳ فروردین ماه در سوئیس برگزار شد با انتشار یک بیانیه مشترک به راه حل هایی در همه موضوعات برای نگارش متن توافق نهایی دست پیدا کردند. 

در طی دو هفته گذشته در پی انتشار فکت شیت آمریکایی از تفاهمات حاضل شده در لوزان انتقادهای درباره موضوعات مختلف مورد تفاهم و منتشر شده در بیانیه سوئیس وجود داشته است.

از سوی دیگر در امریکا نیز  مصوبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و همچنین برخی اظهار نظرهای آمریکایی‌ها در این باره که آمریکا همچنان به دنبال لغو گام به گام تحریم ها است که در نقطه مقابل آنچه مقامات ایرانی مبنی بر لغو یک جای تحریم ها در روز اول توافق اعلام کرده اند قراردارد. 

به نظر می رسد بر همین اساس نیز سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اولویت اول ایران در این دور از مذاکرات را بحث تحریم ها عنوان کرد.

او صبح امروز  در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد تمرکز مذاکره کنندگان ایرانی در این دور از مذاکرات موضوع تحریم‌ها خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پیش نویس لایحه موسوم به مرور توافق هسته ای ایران که اخیرا به تصویب کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا رسیده است و آثار احتمالی آن بر مذاکرات، با تصریح اینکه این موضوع یک مساله داخلی آمریکا است نسبت به عواقب آن بر مذاکرات و ایجاد تردید جدی نسبت به حسن نیت طرف آمریکایی هشدار داد.

وی تصریح کرد: در حالی این هفته به مذاکرات بازخواهیم گشت که قطعا از هیات نمایندگی آمریکا در مورد این موضوع توضیح خواهیم خواست و در مورد جزییات مرتبط با لغو تحریم ها از آنها اطلاعات دقیق و روشنی مطالبه خواهیم کرد. 

به گفته عراقچی اگرچه تصمیم کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا یک موضوع داخلی آمریکا است و دولت آمریکا را از تکالیفی که طبق توافق احتمالی بر عهده خواهد گرفت فارغ نخواهد کرد، ولی روشن است که امضای لایحه مزبور اصل بنیادین حسن نیت- که لازمه هر مذاکره موفق و اجرای محصول آن است- را زیر سوال برده و تبعات و آثار منفی خواهد داشت. 

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان صبح امروز وارد وین شدند و گفتگوهای داخلی داشتند. مذاکرات که از بعد از ظهر امروز آغاز شده است تا روز جمعه ادامه خواهد داشت . تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف روز یکشنبه به نیویورک می رود. 

 

کد N798971

وبگردی