آفتاب
رمان جدید علیرضا محمودی منتشر شد/

روزنامه نویسی که جنایی‌نویس شد

روزنامه نویسی که جنایی‌نویس شد

اولین رمان از مجموعه رمان‌های پلیسی علیرضا محمودی ایرانمهر با عنوان «جنایت جُردن» در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا محمودی ایرانمهر انتشار مجموعه‌ای از رمان‌های پلیسی خود را آغاز کرد. محمودی که سال‌هاست به عنوان فیلمنامه‌نویس، منتقد سینما و روزنامه‌نگار به کار مشغول است، در این رمان‌ها تلاش کرده تا قواعد ژانر را اجرا کند.

«جنایت جُردن» اولین پرونده از کارآگاه او با نام «هوشنگ توانا»‌ است که با قتلی فجیع روبرو می‌شود. هوشنگ توانا افسر نیروی انتظامی است و سال‌ها تجربه پلیسی دارد. او با دستیار تازه‌اش در آخرین روزهای مانده به عید نوروز با این پرونده عجیب روبرو می‌شوند. هوشنگ توانا کارآگاهی تنهاست که سوابق درخشانی در نیروی انتظامی دارد. عمل‌گرا و کمی هم تندخوست و در عین‌حال اصولی دارد که شخصیت خاص‌اش را ساخته‌اند.

محمودی یکی از چهره‌های ادبیات و سینمای ایران است که درباره ادبیات پلیسی سال‌ها تحقیق و مطالعه و طبع‌آزمایی کرده و حالا بعد از این امر تصمیم گرفته کارآگاهی ایرانی بسازد که در قواعد ژانر این نوع رمان حرکت می‌کند.

این نویسنده به تازگی کارگاه‌‌هایی هم برای تدریس نوشتن رمان پلیسی در شهر کتاب برگزار کرده است که با استقبال روبرو شده. در سال‌های اخیر و با رشد دوباره مخاطبان رمان کارآگاهی و پلیسی در ایران، این ژانر مهم تاریخ ادبیات و زیرشاخه‌های آن اهمیتی دوچندان یافته‌اند. منتها در تمام این سال‌ها به ندرت شاهد آثار ژانری نویسنده‌ای ایرانی در این حوزه بوده‌ایم و عمده آثار پلیسی ایرانی شامل بازخوانی پرونده‌های قتل بوده‌اند.

با انتشار «جنایت جُردن» محمودی اولین تجربه پلیسی‌نویسی ژانری خود را به نمایش خواه گذاشت. او نوشتن دو رمان دیگر از پرونده‌های هوشنگ توانا را نیز به پایان رسانده که با فاصله زمانی مناسب از سوی نشر چشمه منتشر خواهد شد.

کد N798562

وبگردی