آفتاب
حاجی‌دلیگانی:

تحقق ۸۳درصدمنابع عمومی/آئین‌نامه حذف دهک‌های پردرآمد درحال تدوین

تحقق ۸۳درصدمنابع عمومی/آئین‌نامه حذف دهک‌های پردرآمد درحال تدوین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور نوبخت در جلسه اخیر کمیسیون اظهار داشت: رئیس سازمان برنامه از تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی قانون حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی خبر داد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نوبخت، رئیس سازمان برنامه در جلسه عصر سه شنبه کمیسیون بودجه گزارشی از عملکرد کلان بودجه سال ۹۳ ارائه داد.

بر اساس این گزارش، از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی سال ۹۳، حدود ۱۷۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است. به عبارتی دیگر، عملکرد بودجه عمومی سال ۹۳، ۸۳ درصد بوده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر افزود: درآمد بخش مالیاتی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شده که برابر ۱۰۱ درصد پیش‌بینی‌ها است. علاوه بر این، درآمد بخش حقوق گمرکی نیز ۱۲۲ درصد محقق شده است.

وی ادامه داد: مالیات‌های مستقیم، مصرف و فروش ۵۷ هزار میلیارد تومان محقق شده که ۹۱ درصد پیش‌بینی‌ها است. سایر درآمدها نیز ۲۷ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به پیش‌بینی‌ها ۹۱ درصد عملکرد داشته است. سود سهام شرکت‌های دولتی نیز در سال ۹۳، ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به درآمد پیش‌بینی شده ۹۸ درصد عملکرد داشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: منابع دیگر که حاصل از مالکیت دولتی بوده، ۳ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه ۹۵ درصد عملکرد داشته است.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: بیشتر عدم تحقق درآمد منابع عمومی مربوط به درآمدهای نفتی بوده است که در سال ۹۳، ۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی محقق شده که نسبت به پیش‌بینی‌ها ۸۱ درصد عملکرد داشته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: در سال ۹۳ علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها آنقدر از درآمدها که متکی به درآمدهای داخلی بوده، محقق شده، اما آن قسمت از درآمدها که متکی به خارج از کشور بوده، دچار اخلال شده است.

وی افزود: در بخش هزینه‌ها هنوز آمار دقیق ارائه نشده، فقط بر اساس گزارشات موجود، بودجه پروژه های عمرانی استانی در سال ۹۳، ۸۱ درصد محقق شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به انتقادات نمایندگان به نوبخت در جلسه کمیسیون نسبت به اظهارات نوبخت در هیات دولت مبنی بر اینکه بودجه دیرهنگام به دست دولت رسیده است و دولت نتوانسته آئین‌نامه‌های آن را تدوین کند، توضیح داد: این اظهارات در حالی بیان شده که طبق آئین‌نامه مجلس، هم دولت به ‌موقع بودجه را به مجلس ارائه داده و هم مجلس به ‌موقع بودجه را به دولت بازگردانده است.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اظهارات نوبخت در کمیسیون در خصوص حذف دهک‌های پردرآمد جامعه خاطر نشان کرد: رئیس سازمان برنامه اعلام کرد که در حال تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی هستیم.

کد N798536

وبگردی