آفتاب

آنکارا: مناسبات ترک‌ها و ارامنه هزار ساله است

آنکارا: مناسبات ترک‌ها و ارامنه هزار ساله است

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اظهار داشت: روابط هزار ساله میان ترک‌ها و ارامنه را نباید در واژه نسل‌کشی محدود کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولکان بوزکر، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه به هنگام بازدید از کلیسای ارمنی سورپ کئوورک در استانبول، با تأکید بر این که مناسبات ترک‌ها و ارامنه هزار ساله است، اعلام کرد: وقایع تاریخی سال ۱۹۱۹ به عنوان یک دستمایه سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

شبکه خبری تی.آر.تی گزارش داد، بوزکر ضمن تأکید بر ضرورت فاصله گرفتن اشخاص ثالث از روابط ترکیه با ارمنستان تصریح کرد: من عشق و محبت خود را به نام حکومت و دولت ترکیه، به برادران ارمنی تبعه ترکیه ابراز می دارم. ما احساس غرور می‌کنیم که در کنار هم هستیم و برای ساختن آینده‌ای مشترک گام برمی‌داریم.

پیش از این، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با نسل کشی خواندن کشتار ارامنه گفت: این که درباره این حادثه از لفظ نسل کشی استفاده کنیم یک کلمه عام نیست بلکه یک لفظ حقوقی است. این به عهده سیاستمداران نیست که قضاوت کنند آیا این حادثه یک نسل کشی بوده است یا خیر. وی تاکید کرد: اگر دولت آمریکا رویکرد خود درباره این حادثه را به نفع طرف ارمنی تغییر دهد طبیعتا تاثیری مخرب بر روابط ترکیه با آمریکا خواهد داشت. این چیزی نیست که ما ترجیح دهیم زیرا سرمایه گذاری زیادی در این روابط انجام داده‌ایم.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز در بیانیه خود "کشتار ارامنه" در جریان جنگ جهانی اول را به عنوان "نسل کشی" توصیف نکرد اما صراحتا به مساله اخراج مرگبار ارامنه در دوران عثمانی اشاره کرد. در بیانیه داوود اوغلو که پیش از صدمین سالروز کشتار ارامنه در 24 آوریل صادر شده آمده است: ما بار دیگر با احترام یاد نوادگان ارامنه عثمانی را که جان خود را در جریان اخراج سال 1915 از دست دادند، گرامی می‌داریم. ارمنی‌ها از واقعه 1915 به عنوان "نسل کشی" یاد می‌کنند اما ترکیه به شدت کشتار سیستماتیک و عمدی ارامنه را رد میکند. داوود اوغلو بار دیگر در سخنانش گفت که ترکیه استفاده از واژه "نسل کشی" را برای توصیف کشتار مذکور نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز چندی پیش درباره هرگونه تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع کشتار ارمنی‌ها هشدار داد.

انتهای پیام

کد N798392

وبگردی