آفتاب

مدودف از کاهش رشد اقتصادی روسیه در پی تحریم‌ها خبر داد

مدودف از کاهش رشد اقتصادی روسیه در پی تحریم‌ها خبر داد

نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماه اول سال جاری ۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه کاهش نرخ رشد اقتصاد کشورش را ناشی از فشار تحریم‌های کشور های غربی و پایین رفتن بهای نفت در بازارهای جهانی دانست.

مدودف که در دوما سخرانی می‌کرد، گفت که وضع اقتصادی به اندازه سال ۲۰۰۹ بد نیست. او گفت که روسیه "با یک واقعیت جدید" رو به رو است.

نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد که سنگین‌ترین فشار پس از "تصمیم اصلی سیاسی در سال گذشته یعنی بازگشت کریمه به روسیه" به کشور وارد شد.

در پی الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین توسط روسیه در مارس ۲۰۱۴ کشورهای غربی تحریم هایی را بر روسیه اعمال کردند که شدت آنها طی ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین در حال افزایش بوده است. کشور های غربی روسیه را به حمایت مالی و نظامی از جدایی طلبان در این منطقه متهم می کنند.

به گزارش بی.بی.سی، مدودف اهمیت الحاق کریمه به روسیه را با یکپارچگی آلمان و بازگشت هنگ‌کنگ و ماکاو به چین مقایسه کرد.

او همچنین گفت که تحریم‌های ناشی از این اقدام مشکلات اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کرده است. وی برآورد کرد که روسیه در مجموع ۲۵ میلیارد یورو از حساب کاهش صادرات ضرر کرده که برابر با یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی است. به گفته نخست‌وزیر روسیه، این رقم در سال ۲۰۱۵ می‌ تواند چندین برابر افزایش یابد.

با این حال، مدودف خاطرنشان کرد، حتی اگر شرایط اقتصادی از وضعیت کنونی نیز وخیم‌تر شود، روسیه توان مقابله با مشکلات را دارد. او گفت: ما برای زندگی حتی در چنین وضعی توانایی داریم. تجربه دوره اخیر نشان داده است که ما چگونه انجام دادن این کار را آموخته‌ایم.

انتهای پیام

کد N798386

وبگردی