آفتاب

نشست تحلیل حقوقی حادثه شین‌آباد برگزار شد

نشست تحلیل حقوقی حادثه شین‌آباد برگزار شد

یک عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت:‌ نشست تحلیل حقوقی حادثه شین آباد به همت کمیته حقوقی اجتماعی کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده حقوق و علم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

یک عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت:‌ نشست تحلیل حقوقی حادثه شین آباد به همت کمیته حقوقی اجتماعی کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده حقوق و علم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عیسی امینی در نشست حقوقی حادثه شین آباد در دانشگده حقوق دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به قاعده لاضرر و لاضرار گفت:‌ این قاعده مطرح می کند که ضرر را به هر نحوی باید جبران کرد. بر همین اساس ما دنبال جبران هستیم و اولین روش جبران ضمان قهری است و باید بر مبنای این روش ببینیم که به چه نحو می توانیم زیان آسیب‌دیدگان در این حادثه را جبران کنیم، البته باید دادگاه مرجع صالح برای این امر باشد.

وی با طرح این سوال که دولت چه مسئولیتی دارد، ادامه داد: نباید قانون مجازات اسلامی سال 92 را برای جبران خسارت آسیب دیدگان حادثه شین آباد فراموش کنیم؛ چرا که نگاه قانون سال 92 با قانون مجازات اسلامی سال 70 فرق دارد. مسئولیتی که در قانون مجازات اسلامی سال 92 شکل گرفته به این صورت است که دولت را مسئول دانسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ادامه داد: اگر مدرسه شین آباد خصوصی بود رابطه کارگری ///////و کارفرما پیش می آمد و می توانستیم آن را بررسی کنیم، ولی از آنجا که این مدرسه دولتی است معلم و رئیس مدرسه ابزار وزارتخانه متولی هستند و بر همین اساس وزارتخانه مسئول است.

امینی با بیان اینکه می‌توانیم در مورد حادثه شین‌آباد موضوع بیت المال را مطرح کنیم گفت: یکی دیگر از راه های جبران بحث دیه است که ما در مورد دیه تابع قواعد شرعی هستیم، البته دولت در این زمینه موظف است که نصف دیه را پرداخت کند. همچنین مواد 2، 3 و 5 قانون مسئولیت مدنی راه را برای شیوه جبران خسارت باز کرده و شیوه، میزان، کیفیت و حدود را در حیطه وظایف دادگاه قرار داده است.

وی یادآور شد: اگر ما مازاد دیه را قبول کنیم، یعنی شخصی در بهترین بیمارستان ها مورد جراحی قرار گیرد دولت تا دینار آخر مسئول است و باید آن را جبران کند. همچنین برای جبران خسارت معنوی آسیب دیدگان حادثه شین‌آباد باید به قانون آیین دادرسی کیفری جدید رجوع کنیم. همچنین مواد 9 و 10 قانون مسئولیت مدنی یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت معنوی آسیب‌دیدگان این حادثه است که موضوع عذرخواهی را مطرح کرده است؛ به‌گونه‌ای که وزیر مربوطه می تواند برای جبران خسارت معنوی آسیب دیدگان در حادثه شین آباد عذرخواهی کند.

در ادامه این نشست، سیدقاسم زمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: برگزاری این نشست این پیام را می‌رساند که دانش آموز شین آبادی نیازمند احقاق حق هستند نه ترحم. به گونه ای که تشکیل این جلسه گامی در راستای احقاق حق این دانش آموزان است.

وی افزود: مباحث امروز نباید فقط محدود به دانش آموزان شین آباد شود بلکه باید بدانیم که این حادثه نه اولین حادثه بوده و نه آخرین. از یاد نبریم که شین آبادی های زیادی در کشور وجود دارد.

در ادامه این نشست حسین احمدی نیاز وکیل پرونده معروف به شین‌آباد گفت:‌ در حال حاضر قریب به 25 درصد مدارس کشورمان غیر استاندارد هستند و باید تخریب شوند، اما متاسفانه دانش آموزان زیادی در این مدارس در حال تحصیل هستند. اتفاقی که در شین آباد رخ داد در یک مدرسه غیر استاندارد بود.

وی ادامه داد: طبق اصل 127 قانون اساسی رئیس‌جمهور باید به عنوان نماینده تام‌الاختیار اقدام کند و مسببین را شناسایی کند و نسبت به برخورد قضایی اقدام شود. در اردبیل معلم ایثار به خرج داد، کودکان را نجات داد و بعد خودش دچار حادثه شد اما در شین آباد اینگونه نبود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: دانش آموزان در یک کلاسی بودند که فاقد امکانات بود. تک تک دانش آموزان دست و صورتشان آسیب دیده و دو نفر از آنها در این حادثه فوت کردند و دیه‌ای که در مورد آنها در نظر گرفته شد نسبت به سایرین نصف شد.

احمدی‌نیاز ادامه داد: 18 نفر از دانش آموزان دیه خود را دریافت کردند. کودکان این مدرسه فاقد بیمه دانش آموزی بودند، البته با کمک های آقای نوبخت و دکتر روحانی و نیز مساعدت های آقای صدر نوری دیه کودکان پرداخت شد.

وکیل پرونده حادثه شین آباد با بیان اینکه کودکان این حادثه از دو منظر آسیب دیده اند گفت: 17 نفر از کودکان نصف دیه را برداشت کردند و هشت نفر دیگر دیه نگرفته بودند که برای این هشت نفر که رضایت نداده بودند توانستیم با کمک معاونت راهبردی رئیس جمهور صد درصد دیه بگیریم.

وی یادآور شد: اکثر این کودکان به مرور زمان مورد افزایش دیه قرار می گیرند. ناگفته نماند دختران این مدرسه دیگر نمی توانند ازدواج کنند. همچنین خسارت معنوی یکی دیگر از خسارت هایی است که به آنها وارد شده.

احمدی نیاز تاکید کرد: در مورد تخفیف، درمان، معیشت و مستمری کودکان آسیب دیده در حادثه شین‌آباد تلاش کردیم و توانستیم که در ردیف بودجه امسال هشت میلیارد را برای این کودکان در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، در این نشست آمنه راک به همراه پدرش و داریوش یگانه پدر سیران یگانه که در حادثه شین آباد فوت کرد، حضور داشته است و آمنه راک یکی از کودکان حادثه شین آباد به تشریح روز حادثه پرداخت و درخواست کرد که برای ادامه درمان به خارج از کشور اعزام شود.

بر اساس این گزارش در این نشست یکی از دانشجویان خطاب به احمدی نیاز وکیل پرونده حادثه شین آباد گفت که شما خود را به عنوان وکیل خانواده ای شین آبادی معرفی کردید در حالی که ده نفر از خانواده های شین آباد نامه اینوشته اند و در آن گفته اند شما فقط وکیل خانواده آمنه راک هستید چرا می خواهید نامتان را مطرح کنید.

انتهای پیام

کد N798174

وبگردی