آفتاب

موافقت اتحادیه اروپا با تامین سوخت هسته‌ای مجارستان توسط روسیه

موافقت اتحادیه اروپا با تامین سوخت هسته‌ای مجارستان توسط روسیه

بنا به اعلام دولت مجارستان،‌ اتحادیه اروپا با تصمیم این کشور مبنی بر وارد کردن سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای‌اش از روسیه موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال،‌ روز سه‌شنبه دولت مجارستان اعلام کرد که اتحادیه اروپا در نهایت با تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای پاکس مجارستان موافقت کرده است. تصمیمی که باعث پیشرفت فعالیت این نیروگاه خواهد شد.

جینز لازار، رییس دفتر نخست‌وزیر مجارستان در این باره به خبرنگاران گفت:‌ در واقع این تصمیم همه شبهاتی را در این مورد که آیا کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا، با این قرارداد 12 میلیارد دلاری توافق خواهد کرد یا خیر، پایان داد.

سال گذشته، مجارستان با روسیه قراردادی را مبنی بر ساخت دو راکتورجدید 1200 مگاواتی در نیروگاه هسته‌ای پاکس به امضا رساند.

لازار افزود: در حالی که روسیه و اوکراین با یکدیگر در جنگ به سر می‌برند، این که مجارستان توانست اتحادیه اروپا را متقاعد کند که وارد کردم سوخت هسته‌ای مورد نیاز نه تنها باعث وابستگی مجارستان به روسیه نمی‌شود بلکه کاهش وابستگی مجارستان به گاز طبیعی را در پی دارد و این یک موفقیت برای ما محسوب می‌شود.

گاز طبیعی که از روسیه تامین می‌شود، منبع اصل تامین انرژی مورد نیاز مجارستان است.

او هم‌چنین گفت: البته هنوز مذاکره با اتحادیه اروپا در موضوع گسترش نیروگاه هسته‌ای مجارستان ادامه خواهد داشت؛ هم‌چنین زمان آغاز ساخت دو واحد جدید هسته‌ای این نیروگاه، سال 2018 خواهد بود و طرف روسی تاکنون به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

انتهای پیام

کد N798088

وبگردی