آفتاب

دیدار رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن با جلالی

دیدار رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن با جلالی

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش می‌کند، تاکید کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات منوط به آن است که طرف مذاکره کننده غربی نیز به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژیرو هانیو، رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن به همراه ماتسو ناگا، رییس گروه مطالعات خاورمیانه و ساکا نشی، استاد ایرانشناسی این بنیاد، روز دوشنبه با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با کاظم جلالی رییس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کردند.

جلالی در این نشست با بیان اینکه در میان ملت ایران نگاه خوب و مثبتی نسبت به ژاپن وجود دارد، زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه پارلمانی را مثبت ارزیابی کرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، تصریح کرد: جهانیان شاهد هستند که جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات هسته‌ای معتقد بود که راه حل این موضوع تنها گفت‌وگو است اما در روند مذاکرات قبلی برخی کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود کارشکنی کرده و به آنها عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دنیا هیچ‌گاه نمی‌تواند فاجعه غم‌بار هیروشیما و ناکازاکی را فراموش کند، یادآور شد: تجربه تلخ، ناگوار و فاجعه بار هیروشیما برای جامعه جهانی کافی است تا برای ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌ای تلاش کند اما متاسفانه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای هیچ گاه به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی خود گواهی روشن بر این مساله است که هیچ‌گاه به دنبال استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته‌ای نبوده و نیست.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس استقرار صلح در جهان را مستلزم توزیع عادلانه علم و ثروت دانست و توضیح داد: تنها با انهدام تسلیحات کشتار جمعی و خلع سلاح کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌توانیم به سمت صلح پایدار در جهان حرکت کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 تنها به دنبال حقوق مسلم خود مبنی‌بر در اختیار داشتن و بهره‌برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

جلالی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام می‌دهد اما این منوط به آن است که طرف مذاکره کننده غربی نیز به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به حوادث منطقه، تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر زمینه درگیری در منطقه افزایش پیدا کرده است و گروه‌های افراطی به نام اسلام در کشورها جنایت می‌کنند در حالی که هیچ نسبتی با اسلام و مسلمانان واقعی ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جنایات گروه تکفیری داعش در سوریه و عراق، اقدام این گروه در قتل جنایتکارانه خبرنگار ژاپنی را محکوم کرد و گفت: متاسفانه گروهک تروریستی داعش توسط برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به صورت مادی و معنوی حمایت می‌شود.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی نیاز به گفت‌وگو داریم تا در برابر راین گروه‌های جنایتکار به اجماع برسیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در دنیای امروز به جای برخورد تمدن‌ها باید به سمت نزدیک شدن تمدن‌ها حرکت کنیم.

ژیرو هانیو رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن در این دیدار با ابراز خرسندی از بیانیه لوزان این بیانیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم تا گام‌های بعدی مذاکرات نیز تا حضور توافق نهایی با موفقیت طی شود.

وی با ابراز علاقمندی نسبت به همکاری بنیاد صلح ساکاوا ژاپن با مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: بررسی افراطی‌گری در منطقه و راهکارهای مبارزه با آن می‌تواند زمینه همکاری‌ها دو مرکز باشد.

رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن در پایان خاطرنشان کرد: مجالس ایران و ژاپن در زمینه همکاری‌های پارلمانی می‌توانند تعامل خوبی داشته باشند و متعاقب آن مرکز پژوهش‌های مجلس ایران و مراکز متناظر در ژاپن نیز می‌توانند با تبادل تجربه و نیروی انسانی، برنامه‌های همکاری مشترکی را تعریف و آغاز کنند.

انتهای پیام

کد N798057

وبگردی