آفتاب
نماینده ارامنه شمال مطرح کرد:

خرابکاری‌ دیپلماتیک کشورهای مرتجع منطقه نباید خللی در مواضع‌ ما ایجاد کند

خرابکاری‌ دیپلماتیک کشورهای مرتجع منطقه نباید خللی در مواضع‌ ما ایجاد کند

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خرابکاری‌های دیپلماتیک کشورهای مرتجع منطقه نباید خللی در مواضع اصولی کشورمان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارن خانلری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: شاید مهم‌ترین مولفه حکومتی دکتر روحانی تدوین و اجرای مجموعه راهکارهای دیپلماتیک موثر در عرصه سیاست خارجی کشورمان باشد.

وی ادامه داد: در این بین مذاکرات با 1+5 از اهمیت خاصی برخوردار است. از این منظر زحمات مسئولین دستگاه دیپلماسی کشورمان قابل تقدیر فراوان است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد در زمینه مذاکرات انتقال این پیام مهم به جهانیان است که ملت ایران برای حل مشکلات انرژی خود، مصارف خاص درمان و تامین منابع آب قابل شرب در عین صیانت از استقلال ملی، آگاهانه در راستای بهره‌برداری صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای گام برمی‌دارد و در این راه مشقات زیادی را تحمل می‌کند.

خانلری بیان کرد: اینک که تیم مذاکره‌کننده ما مرحله تفاهم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله توافق می‌شود نگرانی‌هایی وجود دارد که از آن جمله زیاده‌خواهی‌ها و تهدیدات نظامی آمریکایی‌ها و کشورهای متحد وی است که نباید خطوط قرمز ما را دستخوش تغییر و جابجایی قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه ما به آمریکا اعتماد نداریم، تصریح کرد: مسئولیت این عدم اعتماد متوجه خود آمریکاست. ما چگونه می‌توانیم به کشوری اعتماد کنیم که از سویی با ما مذاکره می‌کند و از سوی دیگر مرتب در مورد گزینه‌های نظامی روی میز خود داد سخن می‌دهد؟

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرافکنی‌ها و خرابکاری‌های دیپلماتیک کشورهای مرتجع منطقه نیز نباید خللی در مواضع اصولی کشورمان ایجاد کند. شعارهای جنگ‌طلبانه اسرائیل با هیاهوی تبلیغات عربستان سعودی و ترکیه در آمیخته و جو بازدارنده‌ای را برای کشورمان به وجود آورده‌اند که باید با اقدامات متعادل به تقابل با آن پرداخت.

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این موضوع نباید کشورمان را از تداوم کمک‌رسانی انسان دوستانه به سوریه، عراق و دیگر ملل قربانی تروریسم در منطقه باز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه سازوکار لغو تحریم‌ها به شدت نامشخص و نگران کننده است، اظهار کرد: از آنجایی که قسمتی از این تحریم‌ها کاملا به صورت ناعادلانه در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر و یا سیستم‌های راهبرد دفاعی کشور می‌باشد این نگرانی وجود دارد که همانند موضوعات نظارت در فعالیت هسته‌ای کشور از این پس نظارت بر هر عرصه دلخواه دیگری گسترش و تامین یابد که این مساله غیرقابل پذیرش خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد نگران کننده در بیانیه لوزان، راستی آزمایی تعهدات عمده هسته‌ای کشورمان توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. مادامی که استقلال سیاسی این آژانس، ساختار غیردموکراتیک آن و سابقه عملکرد غیربی‌طرفانه شورای حکام آن در قبال ایران زیر سوال است چگونه می‌توان راستی آزمایی این آژانس را معیاری قطعی و ملاکی مطمئن برای لغو یا تداوم تحریم‌ها دانست؟

وی افزود: علاوه بر موضوعات فوق و نگرانی‌های گفته شده در زمینه سیاست‌های خارجی، مواضع دیگری از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اتخاذ شده که از جمله می‌توان به پاسخ بسیار مناسب دیپلماتیک وزارت امور خارجه به سیاست های ضد ایرانی عربستان اشاره کرد.

خانلری در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر رییس‌جمهور ترکیه، گفت: در این اظهارات که کشورمان را به تحریک منطقه به جنگ های نیابتی و درگیری‌های مذهبی و همچنین حمایت سیاسی و نظامی از گروه‌های متخاصم در جنگ یمن و عربستان متهم کرده، مواضع وزارت امور خارجه غیرقابل قبول و نامتناسب بود.

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مطالب نه تنها با قاطعیت تکذیب نشد بلکه علیرغم گوشزدهای گروهی از نمایندگان مجلس با سفر آقای اردوغان به تهران عملا بدون پاسخ باقی ماند.

وی با بیان اینکه جامعه ارامنه ایران در آستانه یکصدمین سالروز نسل‌کشی ارمنیان، یعنی دردناک‌ترین زخم تاریخی ارامنه قرار دارد، افزود: در این کشتار که توسط عثمانیان انجام گرفت هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر از سرزمین‌های اجدادی خود اخراج شدند.

خانلری در پایان گفت: همه ارامنه از هموطنان و مسئولین کشور به دلیل همدردی با جامعه ارامنه قدردانی به عمل آورده‌اند و ایران از جمله اندک کشورهای منطقه است که بر خاک پرگوهرش هیچ گروهی تحت کشتار یا هر تجاوز سازمان یافته دیگری قرار نگرفته است.

انتهای پیام

کد N797626

وبگردی