آفتاب

توافق صلح دولت ترکیه با کردها فدای راه پرینت شد!

توافق صلح دولت ترکیه با کردها فدای راه پرینت شد!

نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی جنجالی اعلام کرد که دو صفحه از توافق صلح با کردها، زمانی که مانیفست انتخاباتی حزب حاکم برای چاپ ارسال شده بود، گم شده است!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در نشست اعضای حزبش در 15 آوریل «قرارداد ترکیه نوین 2023» شامل 100 بند را قرائت کرد و در آن هیچ اشاره‌ای به روند صلح با کردها نشد.

داوود اوغلو در این 100 بند حتی یکبار هم نام «کردها» را به زبان نیاورد و این کلمه تنها یکبار در مانیفست حزب حاکم عدالت و توسعه آورده شد. داوود اوغلو در سخنانی گفت: زمانی که متن (مانیفست انتخاباتی) به واحد چاپ ارسال شد، خطاهایی صورت گرفته و یکی دو صفحه چاپ نشده است. مانیفست دوباره پس از اضافه شدن صفحات، چاپ می‌شود.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت: در «قرارداد ترکیه نوین 2023» اشاره‌ای به توافق صلح کردها نشده است چراکه روند صلح بر مبنای اتحاد است و زمانی که شما آن را حل کنید، خاتمه می‌یابد. من می‌خواهم متنی داشته باشیم که پس از 100 سال هم بتوان به آن استناد تاریخی کرد. درست یا غلط، این متن باید همیشگی باشد.

در واکنش به این سخنان صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک مردم ترکیه گفت که توضیحات داوود اوغلو نشان می‌دهد که دیدگاه دولت به توافق صلح چیست.

وی افزود: از نظر آنها، توافق صلح تنها دو صفحه است که آن هم در راه پرینتر گم شده است! همین. اما برای ما توافق صلح، دلیل حیاتمان است.

سری ثریا اوندر، معاون حزب دموکراتیک مردم ترکیه نیز با انتقاد از داوود اوغلو گفت: جوک نگویید! جوک گفتن تخصص جم ییلماز است و شما نمی‌توانید این کار را بکنید. این جوک بدی است که شرافت، بزرگی و منزلت ما را زیر سوال می‌برد و به سخره می‌گیرد.

اشاره وی به یک کمدین ترکیه‌ای مشهور بود.

اوندر گفت که «صفحات گم شده» بیانیه‌ای بود که از سوی دولت و حزب مذکور طی نشستی در کاخ دولما باغچه در 28 فوریه اعلام شد و طی آن عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در توافقی 10 ماده‌ای از پ ک ک خواست تا در بهار کنگره‌ای را برای خلع سلاح برگزار کند.

ثریا اوندر تاکید کرد: آن دو صفحه‌ای که مربوط به اعلامیه تاریخی دولما باغچه بوده و می‌گویید گم شده، من امروز برای شما می‌فرستم. پس از آن شما می‌توانید به خاطر برادری، آزادی و صلح آنها را به 350 صفحه سند خودتان اضافه کنید.

انتهای پیام

کد N797592

وبگردی