آفتاب

بازنگری در نحوه حضور خلبانان نظامی در پروازهای غیرنظامی

بازنگری در نحوه حضور خلبانان نظامی در پروازهای غیرنظامی

مدیرکل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستورالعمل های مربوط به تبدیل گواهینامه های خلبانان نظامی به غیر نظامی و همچنین روش اجرایی تایید و پذیرش گواهینامه های خلبانان خارجی که در سال 1389 تدوین شده بود بازنگری شد.

مدیرکل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستورالعمل های مربوط به تبدیل گواهینامه های خلبانان نظامی به غیر نظامی و همچنین روش اجرایی تایید و پذیرش گواهینامه های خلبانان خارجی که در سال 1389 تدوین شده بود بازنگری شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا کاظمی پور با بیان این مطلب که اقدامات فوق الذکر در راستای ارتقا ایمنی صنعت حمل ونقل هوایی کشور صورت گرفته است، افزود: براساس اصلاحیه دستورالعمل (5901) با عنوان تبدیل گواهینامه های نظامی به غیر نظامی، مراحل ارتقا به سرخلبانی (PIC) برای خلبانان دارای سابقه پرواز در نیروهای نظامی و انتظامی تغییر یافت.

وی اظهارداشت: براساس این اصلاحیه در صورتی که خلبان متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع هواپیما در نهادهای نظامی باشد که مشابه آن نوع هواپیما(the same type) در شرکت های حمل و نقل هوایی کشور مورد بهره برداری قرار می گیرند، 100 درصد تجربه پروازی ایشان پذیرفته شده و باید حداقل 1200 ساعت به عنوان کمک خلبان در یکی از شرکت های حمل و نقل هوایی کشور پرواز کرده باشد.

مدیرکل دفتر گواهینامه ها امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در صورتی که خلبان متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع هواپیماهای دارای حداقل دو خلبان و فعالیت در ماموریت های ترابری و لجستیکی نهادهای نظامی باشد 75 درصد تجربه پروازی ایشان پذیرفته شده و باید حداقل 1200 ساعت به عنوان کمک خلبان در یکی از شرکت های حمل و نقل هوایی کشور پرواز کرده باشد.

کاظمی پور خاطرنشان کرد: در صورتی که خلبان متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع هواپیماهای جنگنده شکاری باشد 50 درصد تجربه پروازی ایشان پذیرفته شده و باید حداقل 1500 ساعت به عنوان کمک خلبان در یکی از شرکت های حمل و نقل هوایی کشور پرواز کرده باشد.

به گفته مدیرکل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری، مجموع تجربه پروازی قابل احتساب برای افراد فوق الذکر نباید کمتر از 3000 ساعت باشد.

کاظمی پور در ادامه اظهارداشت: همچنین دستورالعمل (3401) با عنوان روش اجرایی تائید و پذیرش گواهینامه های خلبانان خارجی مورد بازنگری قرار گرفت.

وی افزود: به منظور ارتقا ایمنی در شرکت های هواپیمایی و تسهیل شرایط اشتغال برای خلبانان ایرانی الزامات حداقل ساعت پرواز برای خلبانان فرمانده و کمک خلبانان خارجی تدوین شد.

مدیرکل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برای تبدیل گواهینامه خلبانان خارجی به گواهینامه ایرانی، حداقل ساعت پرواز برای خلبانان فرمانده خارجی 3هزار ساعت تعیین شد که از این میزان، خلبانان خارجی موظفند حداقل 500ساعت بر روی تایپ هواپیمای مورد نظر پرواز کرده باشند همچنین در رابطه با کمک خلبانان خارجی لازم است حداقل 500 ساعت پرواز بر روی تایپ مورد نظر داشته باشند.

کاظمی پور تصریح کرد: به منظور ارتقا کیفیت سطح آموزش در صنعت هوانوردی دستورالعمل اجرایی اعطای مجوز به اساتید تئوری آموزش های عملیاتی نیز تدوین شده است.

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، براساس دستورالعمل جدیدی که توسط این سازمان با اعمال نظرات تخصصی مراکز آموزشی تهیه شده کلیه اساتید دوره های تئوری که در مراکز آموزش خلبانی، مهمانداری و دیسپچری مشغول به تدریس هستند در آینده نزدیک باید پس از طی مراحل مندرج در دستورالعمل مذکور و شرکت در آزمون های تئوری و عملی گواهینامه و مجوز تدریس از سازمان اخذ کنند.

مدیرکل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان یادآورشد: بر این اساس مجوزهای مربوطه دارای تاریخ اعتبار مشخصی بوده و دستورالعمل جدید پس از ابلاغ به زودی اجرا می شود.

انتهای پیام

کد N797440

وبگردی