آفتاب

مراسم رونمایی از کتاب انقلاب و دیپلماسی محمد صدر

مراسم رونمایی از کتاب انقلاب و دیپلماسی محمد صدر

کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات محمد صدر» با حضور برخی از مقامات وزارت خارجه و سفیران و دیپلمات‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم رونمایی از کتاب "انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر" نوشته محمد صدر، دیپلمات باسابقه ایرانی روز دوشنبه با حضور مرتضی سرمدی قائم وزیر امور خارجه، هادی سلیمان‌پور رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌الملل وزارت خارجه و حجت‌الاسلام والمسلمین یاسر خمینی فرزند یادگار امام (ره) در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مرتضی سرمدی درباره این کتاب اظهار کرد: از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به دلیل کار فشرده‌ای که برای جمع کردن خاطرات محمد صدر در قالب یک کتاب انجام شد تشکر می‌کنم. کتاب خاطرات محمد صدر را مطالعه کرده‌ام. در رابطه با این خاطرات ابتدا باید در مورد خود محمد صدر نکاتی را دانست. او حدود یک سال پیش از من به وزارت خارجه وارد شد و به دلیل وجود برخی از اشتراکات فکری با من همکاری ما به نوعی دوستی منتهی شد. اگر بخواهیم ویژگی‌هایی را برای او نام ببرم صراحت کلام و شهامت او در بیان دیدگاه‌هایش و با رعایت کردن چارچوب‌هاست.

او ادامه داد: محمد صدر از ابتدای ورود به وزارت خارجه مدیرکل اروپا و آمریکا بود و وظیفه بسیار سنگینی بر عهده داشت. صدر در این خاطرات تلاش کرده است تا به هیچ وجه سعی نکند توجیه‌گر اقدامات خود در آن زمان باشد. او امروز از لحاظ دیدگاه، عملکرد و پختگی در جایگاه بسیار بهتری قرار دارد.

قائم مقام وزارت خارجه افزود: او در این کتاب سعی کرده است تا مبانی فکری انقلابی بودن را به دیگران بفهماند و سعی در توجیه وقایع آن زمان نکرده است. این کتاب یک روایت صادقانه از نوع نگاه نیروهای انقلابی وزارت خارجه در سال‌های 60 تا 64 است. این باورها و دیدگاه‌ها در آن زمان در بطن نیروهای انقلابی وزارت خارجه وجود داشت و کسانی که در وزارت خارجه حضور داشته‌اند هیچ گونه بیگانگی نسبت به متن این کتاب احساس نخواهند کرد.

سرمدی تصریح کرد:‌ در این کتاب هم‌چنین به بعضی از خاطرات اشاره شده است که به نوعی نشان دهنده موضع آن زمان ایران در قبال آمریکا، اروپا و شوروی است. به نظر من کتاب انقلاب و دیپلماسی روایت صادقانه‌ای است از آن چه بر محمد صدر در وزارت خارجه گذشته است. او یکی از چهره‌های موثر در زمینه سیاست خارجی در سال‌های جنگ و در دوران اصلاحات بین سال‌های 76 تا 84 است. این کتاب هم‌چنین سند خوبی برای پی بردن به دیدگاه‌ها و مواضع وزارت خارجه در دوران نخست وزیری و ریاست جمهوری رجایی است.

هم‌چنین هادی سلیمان‌پور، رییس مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه این برنامه گفت: تاریخ شفاهی تعبیر محمد صدر در واقع فاصله معقولی را از مواضع خود حفظ کرده است و نیز گذر زمان باعث نشستن غبار فراموشی بر روی حوادث نشده است. نوشتن چنین کتابی با چنین پیچیدگی‌هایی برای ما یعنی نسل میانه انقلاب کاری بسیار سخت و دشوار است اما آن‌چه او را به تدوین این کتاب علاقه‌مند کرده است هدفی به جز یادآوری فداکاری‌ها و جانفشانی‌های ملتی که با تمام وجود به میدان آمد تا به استقلال، آزادی،‌ کرامت انسانی و مردم سالاری دینی دست یابد نیست.

سلیمان‌پور ادامه داد: در کتاب "انقلاب و دیپلماسی" محمد قبادی، محقق برجسته در مورد دکتر صدر می‌گوید ایشان نقادی منصف از خانواده نجیب، راستگو و ساده زی است. اغلب دیپلمات‌های وزارت خارجه که در طول 30 سال گذشته با ایشان همکاری داشته‌اند نیز بر این موضوع تاکید دارند.

او در ادامه در توضیح ساختار کتاب انقلاب و دیپلماسی اظهار کرد: این کتاب دارای ساختار جذابی است به گونه‌ای که فصول اول، دوم و سوم به ریشه‌های خاندانی و دوران تحصیل و تعاملات دانشجویی و سیاسی محمد صدر می‌پردازد. هم‌چنین فصل چهارم،‌ پنجم و ششم در مورد وقوع انقلاب اتفاقات رخ داده در آن و آغاز آشنایی او با شهید رجایی است. فصل 7 این کتاب نیز در بردارنده خاطرات سال‌های 60 تا 64 در سیاست خارجی ایران و آنچه در آن گذشته است.

سلیمان‌پور تاکید کرد: برای همکاران جوان‌تر که قصد دارند به وزارت خارجه وارد شوند مطالعه این کتاب ارزشمند امکان دسترسی و فهم دیدگاه‌های یکی از دیپلمات‌های پاک، انقلابی و با سابقه را فراهم می‌کند.

هم‌چنین جلد دوم خاطرات محمد صدر که مختص به خاطرات ایشان در دوران معاونت عربی و آفریقای وزیر خارجه در سال های 80 و 81 است به زودی منتشر خواهد شد.

در انتهای این برنامه محمد صدر، مشاور کنونی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: از ریاست مرکز مدیریت محترم دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم و در واقع اگرچه چاپ این کتاب حدود 18 سال طول کشید اما با کمک همین دوستان چاپ شد. از محمد قبادی که در واقع این کتاب جذابیت و نظم خود را مدیون اوست نیز تشکر می‌کنم. در واقع انتشار این کتاب به صورت گفت‌وگو، پیشنهادی بود تا به کتاب جذابیت و واقعیت بیش‌تری ببخشد.

همچنین در این برنامه فیلم کوتاه مستندی پخش شد که در آن محمد صدر توضیحاتی را در مورد نحوه ورود به وزارت خارجه و شخصیت شهید رجایی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر»، خاطرات سید محمد صدر دیپلمات با سابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه است. او فرزند آیت الله سید رضا صدر و برادر زاده سید موسی صدر است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به شمار می‌رود.

در این کتاب که در 7 فصل تدوین شده به پیشینه خانوادگی دکتر محمد صدر، تحصیلات او در رشته داروسازی در دانشگاه تهران، نحوه مبارزات او در انقلاب اسلامی،‌ حضور صدر در عرصه سیاسی در کنار شهید رجایی و نیز مسوولیت‌هایی که او در وزارت امور خارجه بر عهده داشته پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

کد N797017

وبگردی