آفتاب

دومین سال حضور مادورو در قدرت همراه با چالش‌های بسیار

دومین سال حضور مادورو در قدرت همراه با چالش‌های بسیار

"رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی دومین سال حکمرانی خود را به پایان رساند که کشورش به دلیل کاهش شدید قیمت نفت با مشکلات اقتصادی بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از اغنیا، فقرا در این میان متضرر می‌شوند؛ اقتصادی که دورنمای احیای آن چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد: «نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور گرفتار ونزوئلا در حالی روز یکشنبه تجربه دومین سال حضور در قدرت را به پایان رساند که مردم کشورش به دلیل کاهش بهای نفت، با بالاترین تورم آمریکای لاتین روبه‌رو هستند و همین امر به انگیزه‌ای برای بروز خشونت مردمی در خیابان‌ها تبدیل می‌شود.

ماکیسم راس، اقتصادان دانشگاه مونت آویلا در کاراکاس می‌گوید: "بسیار روشن است که مردم ونزوئلا از تمام گروه‌های اجتماعی و اقتصادی شاهد این بوده‌اند که کیفیت زندگی‌شان در حال از دست رفتن است، اما فقرا بیش از دیگران متضرر شده‌اند."

مادورو، وارث سیاسی هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری متوفی سوسیالیست ونزوئلا پس از مبارزات انتخاباتی پر چالش با انریکه کاپریلس، رهبر قدرتمند اپوزیسیون این کشور که می‌گوید در انتخابات تقلب صورت گرفته، سکان هدایت کاراکاس را به دست گرفت.

اگرچه ممکن است چاوز برای بسیاری از ونزوئلایی‌ها یک نماد باشد، اما وی برای مادورو میراثی شامل تورم بیش از 20 درصد، کمبود کالاهای مصرفی عمومی و زندگی توام با فقر برای یک چهارم مردم کشورش را باقی گذاشت. در حال حاضر پس از 24 ماه حکومتداری مادورو، تورم سالانه به 5 / 68 درصد افزایش یافته است، کمبود کالاهای مصرفی از موادغذایی به پوشاک و شامپو هم رسیده است.

روزانه مردم ونزوئلا باید ساعت‌ها در صف بمانند تا شیر یارانه‌ای، روغن، شیر یا آرد بخرند؛ البته این در صورتی است که آنها بتوانند این مواد اساسی را پیدا کنند. از سوی دیگر مساله فقرزدایی که یکی از نقاط کانونی نظری دولت بوده است، نه تنها کاهش نداشته بلکه میزان فقر 32 درصد افزایش هم نشان می‌دهد.

رشد بازار سیاه

لویزا مارینا، یکی از شهروندان ونزوئلایی که با جدیت برای تامین هزینه‌های دو فرزندش کار می‌کند، می‌گوید: "من چیزی علیه مادورو نمی‌گویم اما این دولت قطعا همه چیز را غرق کرده و از بین برده است."

اما این تنها طبقه کارگر نیستند که از شرایط موجود متحمل درد و رنج می‌شوند و حقوق آنها با تورم فلج‌کننده بی‌ارزش شده است. ولادیمیر زامبرانو، دانشجوی رشته کامپیوتر در کاراکاس می‌گوید که درآمد وی نسبت به دو سال گذشته از 7500 بولیوار به 15 هزار بولیوار در ماه افزایش یافته است. ممکن است این درآمد به نظر بالا باشد اما در شرایطی که بسیاری از مردم مجبورند کالاهای مورد نیازشان را از بازار سیاه تهیه کنند، این پول چندان هم زیاد نیست. در بازار سیاه ممکن است که قیمت‌ها 1000 درصد بیش از قیمت دولتی باشد و این زمانی است که محصول مورد نظر در دسترس باشد. همین امر محرکی برای فساد و قاچاق می‌شود.

زامبرانو می‌گوید: "شما در ونزوئلا زندگی نمی‌کنید، بلکه برای زنده ماندن تلاش می‌کنید. شما امروز برای روز بعد زندگی می‌کنید. جوانان دیگر به داشتن شغل دائمی یا صرفه‌جویی برای اجاره آپارتمان‌ فکر نمی‌کنند. آنها فقط به این فکر می‌کنند که برای گذران فردا، در جیب‌شان پول داشته باشند."

ماکسیم راس، همانند بسیاری از کارشناسان دیگر بر این باور است که آشوب اقتصادی موجود، ناشی از برنامه‌ریزی‌ بد اقتصاد کلان، بوروکراسی بیش از حد و عدم سازگاری با افت جهانی بهای نفت است. ونزوئلای عضو اوپک، تقریبا برای تمام بودجه خود وابسته به نفت است.

چالش‌های بزرگ

با این حال مادورو معتقد است که وی ونزوئلا را از سوءتغذیه نجات داده است و علت مشکلات روزمره را "بورژوازی اقتصادی" و خصوصا ایالات متحده آمریکا می‌داند. رئیس‌جمهوری ونزوئلا به وضوح تحت فشاری قرار گرفته که هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد و محبوبیت وی به زیر 25 درصد رسیده است. سال گذشته تظاهرات‌های سراسری علیه مادورو به راه افتاد، اما چنین تجمعاتی بار دیگر تکرار نشد و نیروهای امنیتی به سرعت برای سرکوب وارد عمل شدند و آمادگی خود را برای درهم کوبیدن کوچکترین ناآرامی نشان دادند.

ماکسیم راس، اقتصاددان دانشگاه مونت آویلای کاراکاس گفت: "درآمد نفتی مادورو کمتر از چاوز است و باید بدهی‌های بیشتری را بازپرداخت کند. وی همچنین با عدم آمادگی روبه‌رو بوده است. تقریبا تمام کشورهایی که از نظر اقتصادی به نفت وابسته هستند، برای مواقع بحرانی صندوق ذخیره دارند اما این شامل حال ونزوئلا نمی‌شود."

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که هم‌اکنون در حال مبارزه با جرم و جنایت است، ممکن است مجبور به افزایش قیمت بنزین شود. قیمت بنزین در ونزوئلا پایین‌ترین مقدار در جهان است و بسیاری از ونزوئلایی‌ها استفاده از بنزین ارزان را همانند حق تولد می‌دانند. در گذشته فقط بحث درباره این موضوع حساس، به شورش‌های مرگبار ختم می‌شد. کارشناسان می‌گویند، باید دید که مادورو چگونه قرار است هزینه اجتماعی هنگفت و سوبسیدها را در شرایطی که قیمت نفت همچنان رو به کاهش می‌رود، مدیریت می‌کند. در وضعیت کنونی، نیروهای اپوزیسیون در نتایج نظرسنجی‌های پیش از انتخابات میان دوره‌ای مجلس قانونگذاری ماه دسامبر پیشتاز هستند.»

انتهای پیام

کد N796934

وبگردی