آفتاب
عراقچی در جمع خبرنگاران:

دولت آمریکا را مسئول انجام تعهدات می‌دانیم/با کنگره کاری نداریم

دولت آمریکا را مسئول انجام تعهدات می‌دانیم/با کنگره کاری نداریم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و به تصمیمات کنگره کاری نداریم، گفت: اگر توافق نهایی انجام شود یک توافق الزام آور بین المللی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در حاشیه همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشحالم که دستاوردهای کلان در مذاکرات مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آینده غنی سازی صنعتی ایران وابسته به ماشین های پیشرفته‌تری است، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران این ماشین‌ها را در تحقیق و توسعه استفاده می کند و باید تحقیق و توسعه خود را طی کند.

عراقچی ادامه داد: باید ماشین های پیشرفته‌تری که دارای «سو» بالاتری هستند برسیم و غنی سازی صنعتی را در روند معقولی رقم بزنیم.

وی در واکنش به اظهارات اخیر کنگره آمریکا تاکید کرد: ما با دولت آمریکا مذاکره می کنیم و این مذاکره در قالب یک مذاکرات چند جانبه با چند کشور است و این طور نیست که مصوبات کنگره یکی از این کشورها بتواند این روند را دچار اختلال کند.

عراقچی افزود: اظهارات اعضای کنگره آمریکا ناشی از حسن نیت در مذاکرات نیست و ما دولت آمریکا را مسئول تعهداتی می دانیم که در یک توافق احتمالی باید اجرا کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: آمریکایی‌ها مشکلات داخلی شان را باید خودشان حل کنند. البته ما این مباحث و تصمیماتی که گرفته شده است را از نزدیک رصد می کنیم و تاثیراتی که می‌تواند داشته باشد مورد ارزیابی قرار می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر توافق نهایی حاصل شود، یک توافق چند جانبه بین المللی است، خاطرنشان کرد: این توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل واقع خواهد شد و از نظر بین الملل برای کشورهایی که آن را تایید کردند، الزام آور است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ادامه داد: از نظر ما قوانین داخلی آمریکا نمی تواند بر الزامات بین الملل حاکم باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه بارها گفتیم و این واقعیت را در صحنه عمل اثبات کردیم که نه تهدیدهای نظامی و نه تحریم های اقتصادی نتوانست ملت ایران را مجبور کند که خلاف خواسته های خود تصمیمی بگیرد، گفت: ما وارد مذاکره شدیم چون در صنعت هسته ای صلح آمیز به داشته های خود در صحنه عمل رسیدیم و احساس می کنیم که زمان، زمانی است که می توانیم این داشته ها را در صحنه عمل تثبیت کنیم و مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار دهیم.

وی افزود: در عین حال آمادگی داریم در مقابل این داشته‌ها برای جامعه بین الملل اعتمادسازی کنیم، تا احیانا اگر نگرانی‌هایی در این برنامه وجود دارد حل شود و اعتمادسازی انجام گیرد و برنامه هسته ای ایران هم در یک بستر بین المللی ادامه پیدا کند.

عراقچی همچنین از آغاز مذاکرات از چهارشنبه این هفته در وین در سطح معاونین وزرای خارجه خبر داد و گفت: در کنار این مذاکرات که طی سه روز انجام خواهد شد، جلسات کارشناسی در موضوع تحریم ها و بحث هسته ای ادامه خواهد داشت.

 

 

 

کد N796691

وبگردی