آفتاب
/مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی/

مقصودی: توفیق در بحث هسته‌ای وضع طبقه متوسط را بهتر می‌کند

مقصودی: توفیق در بحث هسته‌ای وضع طبقه متوسط را بهتر می‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: گسترش حس امیدواری و نشاط در جامعه ایران و ایجاد آرامش در وضعیت عمومی جامعه و برداشته شدن کابوس جنگ از سر کشور و تحریم‌ها مهم‌ترین اثری است که مذاکرات هسته‌ای تا کنون داشته است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی مقصودی، استاد دانشگاه صبح دوشنبه در نشستی با عنوان "مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی" به بررسی این مساله از منظر جامعه شناسی پرداخت و گفت: گسترش حس امیدواری و نشاط در جامعه ایران و ایجاد آرامش در وضعیت عمومی جامعه و برداشته شدن کابوس جنگ از سر کشور و تحریم‌ها مهم‌ترین اثری است که مذاکرات هسته‌ای تا کنون داشته است.

او در ادامه گفت: تصمیمات سیاسی در تاریخ ایران همواره نخبه محور بوده است اما در سال‌های اخیر به ویژه در دو سال گذشته تصمیمات در حوزه هسته‌ای مبتنی بر نگاه افکار عمومی پیشرفته است.

مقصودی گفت: ایجاد فضا و ظرفیت‌های گفت‌و‌گویی به ویژه گفت‌و‌گوهای انتقادی، به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های حیاتی، رویکرد هم‌دلانه جامعه با تیم مذاکره کننده که به کاهش شکاف میان دولت و ملت کمک می‌کند، واقع بینی، صلح‌جویی و مداراطلبی جامعه سیاسی از جمله رویکردهایی است که مذاکرات هسته‌ای موجب شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه رویکرد مثبت جامعه روشنفکری به مذاکرات هسته‌ای و گذار از مذمومیت تاریخی، اجتماعی و سیاسی مذاکرات سیاسی و گریز آگاهانه از تنش‌ها را در راستای تعمیق توسعه سیاسی دانست و گفت: توفیق در بحث هسته‌ای وضعیت بهتری را برای طبقه متوسط کشور ایجاد خواهد کرد.

مقصودی تاکید کرد: توصیه می کنم مسوولان تصمیم گیرنده فضای پس از توافق را مدیریت کنند به شکلی که این احساس ایجاد نشود که فردای توافق همه مشکلات باید رفع شود.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این جلسه فواد ایزدی ،استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی گفت: قطعنامه‌های سازمان ملل قرار نیست برداشته شود بلکه آن‌ها در یک قطعنامه جدید تجمیع می‌شود البته در قطعنامه جدید برخی تدابیر محدودساز اضافه می‌شود و قرار است از آن شش قطعنامه قبلی در قطعنامه جدید گلچین کنند.

وی گفت: تحریم‌های اصلی تحریم‌های کنگره آمریکاست و قطعنامه جدید ذیل فصل هفت راسا چوب تحریم‌ها و گزینه نظامی را بالای سر ایران خواهد برد چرا که ما این تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانستیم اما الان خودمان داریم آن را امضا می‌کنیم. معتقدم بیانیه لوزان حمله نظامی به ایران را نه تنها کاهش نداده است بلکه افزایش نداده است.

ایزدی ادامه داد: سیستم حقوقی آمریکا به گونه‌ای است که قانون اساسی در اولویت و قوانین فدرال آن در درجه دوم آن قرار دارد و هر نوع قوانین بین‌المللی که ناقض آن باشد رد می‌شود. بنابراین اگر قانون بین‌المللی فصل هفت داشته باشیم که ناقض قوانین آمریکا باشد می‌توانند یک قانون جدید در کنگره تصویب کنند که آن قطعنامه فصل هفت را لغو کند و در تاریخ آمریکا موردی نداشته‌ایم که قانون داخلی آمریکا به خاطر قانون بین‌المللی نقض شده باشد و اساسا هیچ کشوری نمی‌تواند قوانین خود را به خاطر قوانین بین‌المللی نقض کند.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین قاسم افتخاری، استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در رابطه با این که آیا کاهش توان هسته‌ای به یک دهم و یا بستن فردو از نظر شما بی‌معنی است؟ گفت:‌ اگرهدف برنامه هسته‌ای ایران نساختن بمب باشد این توافق و بیانیه برای ما خوب است اما اگر هدف غیر از این در سر دارید که به نظر برخی مخالفان چنین نظراتی دارند در آن صورت باید بگویم که بیانیه لوزان تامین کننده چنین هدفی نیست.

انتهای پیام

کد N796680

وبگردی