آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با ظریف

وزیر خارجه ونزوئلا: سیاست ما در شورای امنیت، انقلابی صلح‌طلب است

وزیر خارجه ونزوئلا: سیاست ما در شورای امنیت، انقلابی صلح‌طلب است

دلسی رودریگز، وزیر خارجه ونزوئلا که به همراه وزیر نفت این کشور به تهران سفر کرده‌، در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: چارچوب سیاستی ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل، انقلابی صلح‌طلب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر خارجه ونزوئلا که پیش از کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف دیدار کرده بود، در تشریح نتایج این دیدار و صحبت‌های صورت گرفته اظهار کرد: امروز صبح مذاکرات خوبی با آقای ظریف داشتیم. در این دیدار وزیر نفت و معادن ونزوئلا من را همراهی می‌کنند و واقعا باعث خوشحالی است که ما در ایران حضور داریم.

وی با تاکید بر اهمیت تحکیم روابط بین دو کشور ایران و ونزوئلا، ادامه داد: از سیاست جمهوری اسلامی ایران در محکوم کردن فرمان اجرایی رییس‌جمهور آمریکا که ونزوئلا را به عنوان یک تهدید معرفی کرده تشکر می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید در نهم مارس سال جاری رییس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی داد و بر آن اساس ونزوئلا را به صورت غیرمنطقی و غیرقانونی به عنوان یک تهدید برای ایالات متحده معرفی کرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به اینکه در جلسه امروز بر چارچوب همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری که به صورت مثبت و خوب در حال پیشروی است، مرور کردیم، به مذاکرات صورت گرفته بین این دو مقام عالیرتبه در زمینه انرژی اشاره کرد و گفت: ‌همان‌طور که می‌دانید ایران و ونزوئلا از اعضای فعال اوپک هستند و امیدواریم همکاری‌های دو کشور در این زمینه در حفظ منافع دو کشور و دیگر کشورهای عضو اوپک موثر باشد.

وی همچنین به گفت‌وگوهای خود با محمدجواد ظریف در مورد مسائل سیاسی نیز اشاره کرد و گفت: ونزوئلا در حال حاضر به عنوان یک عضو غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارد و ما در این دیدار در ارتباط با مواضع‌مان در شورای امنیت سازمان ملل گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه چارچوب سیاستی ونزوئلا در این شورا انقلابی صلح‌طلب است، ادامه داد: ما تلاش داریم که در چارچوب احترام شدید به حقوق بین‌الملل و اعتقاد به اعمال منشور سازمان ملل متحد به ویژه در آنجایی که در بحث یکسانی و یکی بودن دولت‌ها و ملت‌های مختلف تاکید می‌کند حرکت کنیم.

وی همچنین عدم مداخله در امور دیگر کشورها از سوی قدرت‌ها و احترام به حق حاکمیت کشورها و ملت‌ها را از دیگر چارچوب‌های سیاستی ونزوئلا در این شورا عنوان کرد و گفت: ونزوئلا در مدت حضور خود در این شورا از این مواضع عدول نخواهد کرد و در این چارچوب راه خود را ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه ونزوئلا ادامه داد: ما با هر نوع یکجانبه‌گری مخالف هستیم و بر اساس این سیاست عمل می‌کنیم.

وی روابط دو کشور ایران و ونزوئلا را راهبردی و استراتژیک خواند و اظهار کرد که حامل پیام دوستی نیکولاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا برای دولت و ملت ایران هستم.

انتهای پیام

کد N796559

وبگردی