آفتاب

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز در لوکزامبورگ گردهم می‌آیند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز در لوکزامبورگ گردهم می‌آیند

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ گردهم می‌آیند تا پیشنهاداتی را درباره لیبی و مذاکرات هسته‌ای ایران و اوضاع یمن مطرح کنند و با همتایان خود از «مشارکت شرقی» که تشکلی ابتکاری برای برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا با کشورهای سابق شوروی است، دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نخستین مساله در دستورالعمل این نشست روابط میان اتحادیه اروپا با آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب است. نشست میان دو طرف قرار است 10 و 11 ژوئن 2015 در بروکسل، بلژیک برگزار شود.

اواخر امروز نیز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا درباره اوضاع لیبی به گفت‌وگو می‌پردازند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است گزینه‌هایی را برای انجام اقدامات از سوی اتحادیه که همکاری در تقویت اوضاع امنیتی در لیبی و برای تشکیل یک دولت متحد ملی در این کشور است، ارایه دهد.

اتحادیه اروپا مساله احتمال اعزام هیات به لیبی را برای حمایت از اهداف اصلی سیاسی و اقتصادی رد نکرد اما انجام عملیات نظامی در این کشور را منتفی دانست.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین قرار است درباره مساله سیاست مهاجرپذیری که به اوضاع لیبی نیز به شدت مرتبط است، گفت‌وگو کنند.

پس از غرق یک کشتی با 700 مهاجر حین عبور از لیبی به ایتالیا، موگرینی اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به اقدامی فوری برای حفاظت از جان مهاجرانی که به دنبال رسیدن به اروپا از طریق مدیترانه هستند، انجام دهد.

در ضیافت ناهار نیز قرار است وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا درباره بحران یمن نیز گفت‌وگو کنند. یمن هم‌اکنون درگیر ناآرامی‌های داخلی است و عربستان علیه حوثی‌ها عملیات نظامی انجام می‌دهد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا پس از آن قرار است با همتایان خود از «مشارکت شرقی» که تشکلی ابتکاری برای برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا با کشورهای سابق شوروی شامل گرجستان، مولداوی، اوکراین، بلاروس، ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرده و درباره نشست شراکت شرقی که قرار است 21 و 22 مه 2015 در ریگا، لتونی برگزار شود، گفت‌وگو کنند.

هیچ تصمیمی درباره اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر دخالتش در بحران اوکراین قرار نیست در این نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اتخاذ شود.

انتهای پیام

کد N796411

وبگردی