آفتاب

درخواست نتانیاهو برای وقت اضافی جهت تشکیل دولت

درخواست نتانیاهو برای وقت اضافی جهت تشکیل دولت

دفتر ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نخست وزیر این رژیم قرار است برای تشکیل دولت جدید درخواست وقت بیشتری ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از پیروزی عجیب در انتخابات اخیر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در 25 مارس از طرف روون ریولین، رئیس این رژیم موظف شد که طی چهار هفته دولت را تشکیل دهد.

با این حال، دفتر ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه دیدار مقامات داخلی، نخست وزیر درخواستی مبنی بر اختصاص زمانی بیشتر برای تشکیل دولت ائتلافی جدید ارائه خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده: براساس قوانین اولیه، رئیس جمهور، این قدرت را دارد تا حداکثر زمان تشکیل دولت را تا 14 روز افزایش دهد.

اگر نتانیاهو طی این مدت نتواند دولت ائتلافی را تشکیل دهد، ریولین می‌تواند رهبر حزب دیگری را موظف به این اقدام کرده و 28 روز به وی فرصت دهد.

اگر فرد دوم نیز نتواند دولت را تشکیل دهد، رئیس جمهور می‌تواند فرد سومی را انتخاب کرده که فقط 14 روز فرصت تشکیل دولت دارد. اگر فرد سوم نیز نتوانست این امر را محقق کند رئیس جمهور موظف به برگزاری انتخابات جدید است.

در این میان نتانیاهو با وجود حدود چهار هفته مذاکرات پی در پی، هنوز نتوانسته به توافقی برای تشکیل دولت مورد نظرش دست یابد.

نتانیاهو همچنین از زمان آغاز دوره نخست وزیری جدیدش انتظار می‌رفت تا ائتلافی متشکل از حزب راست‌گرای متبوعش به نام لیکود (30 کرسی)، حزب راست افراطی خانه یهودیان (8 کرسی)، حزب ضد عرب "اسرائیل بیت‌نو" (6 کرسی)، حزب افراطی شاس (7 کرسی)، حزب یهودی تورات متحد (6 کرسی) و حزب راست میانه کولانو (10 کرسی) تشکیل دهد.

اما با طولانی شدن مذاکرات گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه مذاکرات وی با حزب چپ میانه "اتحادیه صهیونیست" برای ایجاد دولت وحدت ملی افزایش یافته است. این در حالی است که رهبر این حزب، هرگونه دیدار پنهانی و مذاکره خود با نتانیاهو را تکذیب می‌کند.

وی در این باره گفت: نتانیاهو باید تصمیم بگیرد که با چه کسانی دولت ائتلافی تشکیل دهد و او به طور قطع احزاب راست را برای این کار ترجیح می‌دهد؛ موضع ما اپوزیسیون است.

انتهای پیام

کد N796209

وبگردی