آفتاب

لهستان سفیر آمریکا را در موضوع هولوکاست احضار کرد

لهستان سفیر آمریکا را در موضوع هولوکاست احضار کرد

یک سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد سفیر آمریکا در ورشو به دلیل مقاله ای که یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره اتهام مسئولیت لهستان در هلوکاست نوشته، احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جیمز کامی» مدیر دفتر تحقیقاتی پلیس فدرال آمریکا در مقاله ای که هفته گذشته در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، رفتار سیاستمداران لهستانی را در زمان کشتار یهودیان توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم که به هولوکاست مشهور شده، محکوم کرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه لهستان در پیامی در صفحه شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که این وزارتخانه سفیر آمریکا در روشو را احضار کرده و خواستار عذرخواهی واشنگتن بابت انتشار این مقاله است.

جیمز کامی در مقاله خود در واشنگتن پست نوشته بود: در ذهن خود، قاتلین و همدستان آلمانی، لهستانی و مجارستانی و بسیاری دیگر در بسیاری از مناطق دیگر نمی دانستند که چه اقدامات شرارتباری را انجام می دهند. آنها خود را متقاعد کرده بودند کاری که می کنند درست است و آنها ناچار به انجامش هستند.

سفیر لهستان در آمریکا نیز در بیانیه ای این مقاله را "غیرقابل قبول" توصیف و اعلام کرد نامه ای برای این مقام اطلاعاتی آمریکا ارسال و در آن از "تحریف تاریخ" انتقاد کرده است زیرا لهستانی ها در جریان هولوکاست نه تنها نقشی نداشته اند بلکه خود قربانی جنایات نازی ها بوده اند.

کد N795822

وبگردی