آفتاب

تداوم مشکل کمبود منابع آب در کشور

تداوم مشکل کمبود منابع آب در کشور

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی مدیریت منابع آب کشور گفت: علی‌رغم بارش‌های مناسب در فروردین ماه جاری، مشکل کمبود منابع آب همچنان بر جای خود باقی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در استان فارس، محمود باریده یکشنبه 30 فروردین در گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی و دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت‌های آب منطقه‌ای شش استان جنوب کشور در شیراز بیان کرد: مطالعات پایه منابع آب، وسیله‌ای مناسب برای تحلیل‌های جامع در حوزه روان آبها است.

وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده در شش حوضه آبریز کشور، خشک بودن حوضه‌ها، افت سفره‌های آب زیر زمینی، تبادل آبخوان و افزایش دما سبب شده بارندگی‌ها تنها رطوبت خاک را تامین کند و آنچه به باران مفید تعبیر می‌شود، اتفاق نیفتد.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی مدیریت منابع آب کشور با بیان اینکه در ابتدای سال آبی در مهر ماه 93 شاهد بارندگی قابل توجهی در کشور بودیم، خاطرنشان کرد: میانگین 21 میلی متر بارندگی در کشور، پس از سال 61 باز هم اتفاق افتاد و انتظار میرفت با ترسالی روبرو شویم، اما افزایش دما و کاهش بارش‌ها طی دو ماه دی و بهمن 93، پیش بینی‌ها را با مشکل رو به رو کرد. با توجه به اینکه یک سوم بارندگی‌ها باید در این دو ماه انجام می‎شد اما با افزایش دمای بیش از 5 درجه در کشور، روان آب نداشتیم.

باریده همچنین از توجه جدی به تکمیل شبکه‌های سنجش منابع آب طی سه سال آینده خبر داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز با بیان اینکه این استان 37 درصد نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی عقب‌تر است، شدت و زمان بارندگی را در میزان موثر بودن آن ضروری دانست و گفت: بارندگی نامناسب و کاهش روان آ‌ب‌ها پاسخگوی نیاز آبی استان نیست. بنابراین باید از روش‌های سنتی و قدیمی جدا شده و روش‌های نوینی را برگزینیم.

حمیدرضا دهقانی همچنین درخواست کرد با کمک مدیران، مشاورین و طراحان، تحقیقات به سمتی حرکت داده شود که مطالعات با خطای کمتر و هزینه پایین تر انجام شود.

به گزارش ایسنا، در این گردهمایی که مدیران حوزه ستادی از استان‌های اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان حضور داشتند، برنامه‌های عملیاتی دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت‌های آب منطقه‌ای جنوب کشور بررسی و برنامه نهایی تدوین شد.

انتهای پیام

کد N795629

وبگردی