آفتاب

گزاش ایسنا از مناظره دانشجویی درباره مذاکرات هسته‌ای در دوران 3 رییس‌جمهور

گزاش ایسنا از مناظره دانشجویی درباره مذاکرات هسته‌ای در دوران 3 رییس‌جمهور

سه فعال دانشجویی به نمایندگی از دولت‌های هفتم و هشتم، نهم و دهم و یازدهم در مناظره‌ای به دفاع از مواضع و عملکرد آن‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مناظره بررسی و مقایسه تعامل سازنده سه دولت هفتم و هشتم، نهم و دهم و یازدهم با گروه 1+5 صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور سه فعال دانشجویی که نماینده هر یک از این دولت‌ها بودند در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

هادی ذوالفقاری، دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه علامه به نمایندگی از دولت هفتم و هشتم، گفت: در دنیای امروز روابط بین‌الملل بر اساس زور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: پس از رحلت امام خمینی (ره) چرخشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد. در زمان امام (ره) اصول سیاست خارجی به صورت ده‌گانه وجود داشت و همواره میان مصلحت اسلامی و منافع ملی مصلحت اسلامی به عنوان اولویت انتخاب می‌شد. اما بعد از رحلت امام (ره) سیاست خارجی بر اساس سه رکن عزت، حکمت و مصلحت از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد.

پس از وی علامه عزیزی به نمایندگی از دولت حسن روحانی با اشاره به اهمیت ایران از نظر ژئوپولیتیک، ژئواستراتژیک و ژئو فرهنگی، گفت: هر موقع ایران به دنبال تعامل سازنده با دنیا رفته است شاهد رشد و شکوفایی کشور بوده‌ایم. اما زمانی که زمامداران ما به دنبال جنگ‌طلبی و رویکرد تهاجمی رفته‌اند ایران عقب‌گرد داشته است که نمونه آن را می‌توان در دوران احمدی نژاد دید که به جای اتخاذ تعامل سازنده به عنوان یک سند بالادستی از رویکرد تهاجمی و مقابله‌جویانه استفاده کرد.

او ادامه داد: دستگاه دیپلماسی ایران همواره بعد از دولت موقت به جز دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در عرصه تعامل سازنده فعال بوده است.

پس از اظهارات این فعال دانشجویی کیاوش کلهر از بسیج دانشجویی به نمایندگی از دولت احمدی‌نژاد از عملکرد وزارت امور خارجه در قبال حملات عربستان سعودی علیه یمن انتقاد کرد و وزارت امور خارجه را متهم به اتخاذ رویکرد انفعالی کرد.

پس از وی ذوالفقاری با اشاره به اظهارات رییس دولت هفتم و هشتم درباره سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی که دولت اصلاحات در پیش گرفت گفت‌وگو با کشورهای صاحب قدرت در عرصه بین‌الملل بود. برخی در دوران احمدی‌نژاد می‌گفتند که چرا ایران با کشورهایی مانند جیبوتی ارتباط دارد و اتحادیه اروپا نادیده گرفته شده است. این اظهارات نیز درست نیست. در واقع در سیاست خارجی نباید بهانه دست دشمن داد. در دشمنی آمریکا شکی نیست. اما دست کم نباید ابزار و اهرمی به دشمن علیه خود بدهیم. در این دوره می‌توان به مطرح شدن مسأله هولوکاست در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: آیا با این‌گونه اظهارات احمدی‌نژاد مستضعفین توانستند در برابر مستکبران به پیروزی برسند؟

پس از این فعال دانشجویی، علامه عزیزی با بیان این‌که ایران دارای تمدن بسیار قوی است و ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران توانسته است باعث حرکاتی از آفریقا تا خاورمیانه شود، گفت: در همین راستا گفت‌وگوی تمدن‌های از سوی رییس دولت‌های هفتم و هشتم مطرح شد. با مطرح شدن این طرح دیپلماسی ایران گسترش یافت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت: رژیم صهیونیستی چرا از مذاکرات هسته‌ای ایران می‌ترسد؟ در واقع این ترس از این است که اگر ایران بتواند با دنیا تعامل داشته باشد این تعامل موجب توسعه اقتصادی می‌شود. در این صورت دیگر ایدئولوژی ایران جهانی می‌شود و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در منطقه سر بلند کند.

این فعال دانشجویی با تأکید بر این‌که عنصر اقتدار ملی ایران در توسعه اقتصادی است، تأکید کرد: تعامل با سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از الزامات است. اگر یک قطعنامه دیگر علیه ایران صادر می‌شد، ایران وارد جنگ می‌شد.

کلهر در انتقاد شدید از اظهارات این دو فعال دانشجویی، گفت: هر روز کشورهای اروپایی به هر نوعی علیه اعتقادات ما اتهاماتی وارد می‌کنند. حالا اگر احمدی‌نژاد درباره یک اصل تاریخی صحبت کرده است ممکن است اندکی هزینه‌ساز باشد اما آیا وی چهره بد شده است؟

او پس از این اظهارات با اشاره به مطرح شدن برنامه هسته‌ای ایران، گفت: از زمان اعلام ایران، هجمه بسیار بزرگی علیه ایران وارد شد و در مقابل ایران در یک فضای کاملاً انفعالی پروتکل الحاقی را پذیرفت.

پس از این ذوالفقاری در برابر اظهارات کلهر مبنی بر قول دولت مبنی بر بهبود روابط با عربستان سعودی، گفت: قرار نیست هر روابطی یک شبه درست شود. با شعار و داد و بیداد نمی‌توان کاری پیش برد.

پس از وی علامه عزیزی با اشاره به تیم مذاکراتی ایران در دوران احمدی نژاد، گفت:‌ در آن دوران این تیم فقط از تحصیل‌کردگان دانشگاه امام صادق (ع) بوده است. اما اکنون یک تیم کاملاً‌ متخصص بر سر کار آمده است.

وی با تأکید بر این‌که هزینه‌سازی برای یک کشور غیرقابل تحمل است،‌ گفت: آقای احمدی‌نژاد جسور بودند اما اگر جسارت با عقلانیت همراه نباشد تبدیل به جهالت می‌شود.

پس از وی کلهر در پاسخ به علامه عزیزی، گفت: دیپلمات‌های دوران آقای احمدی‌نژاد در تیم مذاکراتی در رشته معارف اسلامی و علوم اسلامی تحصیل کرده بودند. به اندازه احمدی‌نژاد هیچ کس کفایت مدیریت تحریم‌ها را نداشت.

او در ادامه با انتقاد از بیانیه لوزان، گفت: این بیانیه پاره و سوراخ است و در ادامه این فعال دانشجویی برخی را متهم به ذوق زدگی و برگزاری جشن بعد از قرائت بیانیه کرد.

انتهای پیام

کد N795460

وبگردی