آفتاب
حسینی‌بوشهری با تبیین بایدها و نبایدهای رسانه:

بازی با مقدسات، سم مهلک برای جامعه است

بازی با مقدسات، سم مهلک برای جامعه است

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تبیین بایدها و نبایدهای اخلاق در رسانه تاکید کرد: ترویج جهان‌بینی قرآنی و الهی مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها و تداوم کار انبیاء است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تبیین بایدها و نبایدهای اخلاق در رسانه تاکید کرد: ترویج جهان‌بینی قرآنی و الهی مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها و تداوم کار انبیاء است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در اولین جلسه از سلسله جلسات اخلاق در رسانه در سخنانی به تبیین بایدها و نبایدهای رسانه‌ها پرداخت و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به تمییز ارزش‌ها از غیرارزش‌ها بپردازند که رسالت سنگینی است و گرایش آنان به هر کدام می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و یا سقوط سوق دهد.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها آئینه تمام‌نمای جامعه هستند و می‌توانند مصداق این روایت باشند و از سر محبت و دلسوزی و نصح زیبایی‌ها و زشتی‌های جامعه را با بیانی لطیف و شیوا منعکس کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه، ترویج جهان‌بینی الهی را بالاترین رسالت بر دوش رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ترویج فضایل اخلاقی، کرامت انسانی و ارزش‌های الهی یکی از مهمترین رسالت‌هاست، زیرا پیامبر برای تمام کردن مکارم اخلاقی مبعوث شده است.

حسینی‌بوشهری گفت: قرآن خود یک رسانه جامع و کامل‌ترین رسانه است و بهترین الگو برای رسانه‌ها می‌تواند باشد، همان طور که ائمه(ع) نیز بهترین رسانه‌ بودند و از منبر و موعظه برای هدایت مردم بهره می‌گرفتند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه به بایدها و نبایدهای رسانه‌ای اشاره و تصریح کرد: اولین باید برای رسانه‌ها هدف‌گرایی است زیرا رسانه بی هدف ره به جایی نمی‌برد و رسانه باید متناسب با سطح دانش مخاطب و با توجه به بنیادهای اعتقادی و باورهای دینی او به تولید و انتشار مطالب اقدام کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه منافع و مصالح شخصی و حزبی و جناحی را سم مهلک برای رسانه‌ها دانست و تاکید کرد: رسانه باید جامعه را مخاطب خود قرار دهد و نه شخص و گروه را. رسانه باید در بحران‌ها امیدبخش و روحیه دهنده باشد همچنین رسانه باید حق‌مدار و حق‌گرا باشد و از اشاعه گناه و منکر در جامعه بپرهیزد، همان طور که پیامبر(ص) فرمودند که پایه‌های منبر من در بهشت است.

حسینی‌بوشهری تربیت‌محوری را از دیگر رسالت‌های رسانه برشمرد و تصریح کرد: رسانه‌ها نباید شخصیت‌محور باشند و بی جهت کسی را بزرگ و یا کوچک کنند زیرا رسالت اصلی رسانه گستراندن اخلاق در جامعه است.

وی افزود: تقویت شجاعت، شهامت، ایثار و از خودگذشتگی و قناعت و جود و ... از دیگر وظایف رسانه‌ها در جامعه اسلامی است. همچنین افشای توطئه دشمنان و معرفی الگوها و اسوه‌ها از وظایف رسانه است، همان طور که قرآن کریم در کمتر سوره‌ای است که نامی از یک پیامبر به عنوان اسوه و الگو نیاورده باشد.

این استاد اخلاق حوزه به نبایدهای رسانه‌ای هم اشاره و عنوان کرد: دوری از تحریف حقایق و پرهیز از غوغاسالاری، جلوگیری از افشای اسرار و آبروی مومنان و فاش کردن اسرار حاکمیتی از جمله رسالت‌های مهم رسانه‌ها است که هر کدام از اینها سمی مهلک برای رسانه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: جلوگیری از ترویج باطل، اجتناب از جنگ روانی علیه مردم، عدم چهره‌سازی گروه‌های منحرف و افراد بی‌آبرو برای کسب آبرو، جلوگیری از تفرقه و تمسخر دیگران از دیگر رسالت‌های رسانه‌هاست که متاسفانه گاهی خلاف آن دیده می‌شود.

وی افزود: امروز وحدت و همدلی مهمترین نیاز برای مردم و جامعه است و نباید رسانه‌ها وحدت را مخدوش کنند.

حسینی‌بوشهری اکتفا به شنیده‌ها در برخی رسانه‌ها را بی پایه دانست و گفت: شنیده ملاک خبر دادن نیست و باید منبع داشته باشد و منبع آن نیز معتبر باشد و به صرف شنیده نمی‌توان با آبروی دیگران بازی کرد.

بازی با مقدسات؛ سم مهلک برای جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه بازی با مقدسات را از دیگر نبایدها برشمرد و بیان کرد: پرهیز از دامن زدن به افراط و تفریط و جریحه‌دار کردن عفت عمومی همچنین چراغ سبز به دشمن نشان دادن از دیگر نبایدهایی است که رسانه‌های جامعه اسلامی باید به آن ملتزم باشند.

انتهای پیام

کد N795218

وبگردی