آفتاب

نخستین تسلیحات فرانسوی در اختیار ارتش لبنان

نخستین تسلیحات فرانسوی در اختیار ارتش لبنان

نخستین تسلیحات فرانسوی از برنامه سه میلیارد دلاری مورد حمایت عربستان روز دوشنبه به لبنان می‌رسد. متحدان به دنبال تقویت نیروی دفاعی این کشور در مقابل داعش و سایر گروه‌های افراطی در سراسر مرز لبنان با سوریه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک فرانسه قرار است روز دوشنبه به پایگاه نیروی هوایی بیروت ارسال شود و در این مراسم ژان ایو لودریان و سمیر مقبل، وزرای دفاع فرانسه و لبنان حضور دارند.

انتظار می‌رود که فرانسه 250 خودروی باری و ضربتی، هفت هلیکوپتر کوگار، سه کشتی جنگی و تجهیزات شناسایی و ارتباطی را در چهار سال آینده و به عنوان بخشی از برنامه مدرنیته کردن ارتش لبنان به ارزش سه میلیارد دلار به این کشور بدهد.

تمامی مبلغ این برنامه توسط عربستان تامین می‌شود چون این کشور به دنبال این است که توانایی ارتش لبنان را در مرزهایش با سوریه و در مقابله با گروه‌های افراطی به ویژه داعش و النصره افزایش دهد.

در این برنامه همچنین آمده است که باید 70 هزار نیروی ارتش لبنان طی هفت سال آموزش ببینند و 10 سال هم تجهیزات نظامی برای این کشور تامین شود.

یک مقام دفاعی فرانسه در این باره گفت: این پروژه به ما در تجهیز و آماده‌سازی ارتش لبنان کمک می‌کند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در 2011 در سوریه، لبنان با افزایش احتمال نفوذ درگیری‌ها نخست از جانب میلیون‌ها آواره و دوم از جانب افراط‌گراها مواجه شده است.

هشام جابر، ژنرال سابق و محقق مرکز خاورمیانه در امور روابط عمومی در بیروت گفت: تخمین زده می‌شود که 3000 شبه‌نظامی مسلح در مرز لبنان باشند که منتظر فرصتی برای رخنه در دره بقاع هستند.

آرام نرگویزیان، تحلیلگر به این مساله پرداخت که فرانسه تنها به این خاطر قرارداد تامین سلاح برای ارتش لبنان را برد که عربستان به خاطر امتناع آمریکا و انگلیس درحمله به سوریه در سال 2013 مایوس شده بود.

وی که یکی از اعضای مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل در واشنگتن است، ادامه داد: این برای فرانسه یک فرصت مناسب و مغتنم بود. هلیکوپترهای کوگار و ناوهای جنگی باید اول ساخته شوند و این ساخت‌وساز احتمالاً ظرف 30 ماه انجام می‌شود. مشکل این است که فرانسه درباره جزئیات برنامه مدرنیزه کردن ارتش لبنان با آمریکا و انگلیس صحبت نکرده است. فرانسوی‌ها با عدم شفاف‌سازی درباره آنچه که انجام می‌دهند، شرکای انگلیسی و آمریکایی خود را سردرگم کرده‌اند.

اندیشکده آی. اج. اس چین مستقر در لندن اعلام کرده که واشنگتن در یک دهه گذشته بیش از سه چهارم کمک نظامی خارجی لبنان را تامین کرده است که 700 میلیون دلار می‌شود و همچنین تیم‌های نیروهای ویژه آمریکا به ارایه تمرین و آموزش نیروهای لبنان می‌پردازند. انگلیس نیز به ارایه آموزش نیروهای لبنان پرداخته است.

آرام نرگویزیان ادامه داد: در مقایسه با سه سال قبل، نیروهای لبنانی از نیروهای پلیس و ژاندارمری به تنها ارتشی در جهان بدل شده‌اند که می‌توانند از مرزهایشان در مقابل داعش دفاع کنند.

البته کار با لبنان هرگز آسان نیست. اختلاف عمیق میان مذهب و جوامع قومیتی به واسطه نوع نگرش به جنگ داخلی سوریه شدیدتر شده است. حزب‌الله نیروهای خود را برای حمایت از دولت دمشق سال گذشته اعزام کرد در حالی که برخی از لبنانی‌ها هنوز از دولت اسد خشمگین هستند.

در ضمن، اسرائیل هم نگران هرگونه کمک نظامی به لبنان است چون معتقد است این امر احتمالا باعث تقویت یک رقیب منطقه‌ای شده یا این تسلیحات به دست حزب‌الله بیفتد.

یک مقام اسرائیلی که خواست نامش نشود، گفت: حزب‌الله به خوبی در ارتش لبنان رخنه کرده است. با این حال، ما به صورت کامل ضرورت تقویت ارتش لبنان را درک می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N795183

وبگردی