آفتاب
در جلسه علنی امروز؛

مجلس با فوریت طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارج مخالفت کرد

مجلس با فوریت طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارج مخالفت کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با فوریت بررسی طرح استفساریه ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز طرح دو فوریتی استفساریه ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب 25 فروردین 1364 از سوی جمعی از نمایندگان به صحن علنی ارائه و بررسی شد؛ هدف از ارائه این طرح تفسیر مفهوم «آزمون» در اعزام دانشجوی بورسیه به خارج از کشور است.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب شیر در دفاع از دو فوریت این طرح با اشاره به برخی از نابسامانی های سه دهه اخیر در اعزام دانشجوی بورسیه به خارج از کشور و مشخص نبودن وضعیت آزمون و اعزام دانشجو اظهار داشت: وقتی موضوع سه هزار بورسیه را در سال های اخیر داشته ایم و حتی عنوان می شود که پیش از آن نیز ابهامات و مشکلاتی در روند پذیرش و اعزام دانشجوی بورسیه به خارج از کشور وجود داشته و وضعیت برگزاری آزمون برای پذیرش آنها مشخص نبوده، لازم است در این رابطه اقدام شود که بر این اساس یک طرح دو فوریتی برای تعریف مفهوم «آزمون» آماده شده است.

وی افزود: در این رابطه استفساریه ای نسبت به ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب 1364.1.25 صورت گرفته و در آن سوال شده که منظور از کلمه «برگزاری آزمون» برای اعزام دانشجو به خارج از کشور آیا آزمون کتبی است یا شفاهی؟

نماینده مردم مراغه و عجبشیر ادامه داد: پاسخی که به این استفساریه به صورت پیشنهادی ارائه شده این است که منظور از «آزمون» در این ماده «آزمون کتبی» است؛ به همین جهت ضروری است که دو فوریت این طرح استفساریه را تصویب کنیم تا هر چه سریعتر جلوی برخی رانت ها در این زمینه گرفته شود.

پس از سخنان نماینده طراح این پیشنهاد و اعلام نظر موافق و مخالف دو فوریت این طرح استفساریه به رای گذاشته شد که با 90 رای موافق، 51 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن علنی دو فوریت طرح تصویب نشد و طبق آیین نامه داخلی مجلس یک فوریت آن به رای گذاشته شد که یک فوریت نیز فقط 98 رای موافق به دست آورد و تصویب نشد. بنابراین طرح استفساریه ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور بدون فوریت و به صورت عادی در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و به صحن علنی ارائه خواهد شد.

کد N795154

وبگردی