آفتاب

تظاهرات در انگلیس، اتریش و آلمان در اعتراض به توافق تجاری اتحادیه اروپا-آمریکا

تظاهرات در انگلیس، اتریش و آلمان در اعتراض به توافق تجاری اتحادیه اروپا-آمریکا

هزاران تن از مردم در برلین، مونیخ و سایر شهرهای آلمان در اعتراض به امضای معاهده تجارت آزاد میان اروپا و ایالات متحده به خیابان‌ها آمدند و نگرانی خود را از مساله از بین رفتن استانداردهای غذایی و محیط زیستی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفت‌ها با «مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک» در آلمان بسیار بالاست و بخشی از علت آن افزایش احساسات ضدآمریکایی مربوط به افشای جاسوسی‌هاست.

نتایج جدید نظرسنجی "یوگاو" نشان می‌دهد که 43 درصد از آلمانی‌ها معاهده مذکور را برای کشورشان نامناسب می‌دانند و تنها 26 درصد با آن موافق هستند. میزان بالای مخالفت‌ها با این مساله موجب شگفتی دولت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شده است، در حالی که مدافعان طرح معتقدند معاهده مذکور می‌تواند سالانه 100 میلیارد دلار به اقتصاد دو طرف منفعت برساند، مرکل قصد دارد تا تغییراتی را در آن ایجاد کند.

براساس برآورد پلیس آلمان، حدود 1500 معترض در برلین با تشکیل حلقه انسانی به سمت سفارت آمریکا و دفاتر کمیسیون اروپا حرکت کردند.

در مونیخ جمعیتی حدود 3000 تن و صدها تن دیگر در اشتوتگارت، فرانکفورت و سایر شهرهای آلمان در روزی که «روز جهانی اقدام» علیه معاهده تجارت آزاد خواندند به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین اعتراضات سراسری در آلمان را رقم زدند.

مردم شعارهای «از حقه مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک آگاه باشید». این معاهده با نام اقتصادی تی تی آی پی (TTIP) خشم مردم را برانگیخته است چراکه آنها معتقدند که معاهده مذکور بیش از آنکه به نفع مردم باشد، به نفع شرکت‌هاست.

از سوی دیگر، صدها تن از فعالان سیاسی روز شنبه در لندن گردهم آمدند تا علیه معاهده تجاری جنجالی اتحادیه اروپا – آمریکا اعتراض کرده و نسبت به افزایش خصوصی‌سازی خدمات اصلی مردم هشدار دادند. این معاهده هم‌اکنون پشت درهای بسته در بروکسل مورد بررسی قرار گرفته است.

شخصیت‌های آکادمیک، گروه‌های فعال، مخالفان ریاضت اقتصادی و فعالان اقتصادی به شدت به آن واکنش نشان داده‌اند.

در همین حال تجمعات اعتراض‌آمیزی هم روز شنبه در اتریش برگزار شد. براساس آمار روزنامه اشتاندارد در مجموع 22 هزار تن طبق اعلام برگزارکنندگان در وین گردهم آمدند.

انتهای پیام

کد N794903

وبگردی