آفتاب

دی‌میستورا به دنبال برگزاری مذاکرات سوری دیگر

دی‌میستورا به دنبال برگزاری مذاکرات سوری دیگر

فرستاده سازمان ملل به سوریه با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌های مخالفان و نظام سوریه جهت هموار کردن مسیر برای برگزاری مذاکرات ژنو 3 دیدار مشورتی گسترده‌ای را میان نظام و مخالفان برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه همچنان طرح‌های خود را جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های مخالفان و نظام و ایجاد راهکاری برای بحران سوریه را محک می‌زند و در اقدام جدید خود تلاش می‌کند تا دیدار مشورتی گسترده‌ای را میان نظام و مخالفان برگزار کند تا از طریق آن بتواند به هدف آخر خود از طریق مذاکرات سیاسی مشابه مذاکرات ژنو 2 برسد.

برخی منابع آگاه اعلام کردند: هیات دی میستورا با تعدادی از طرف‌های مخالف جهت برگزاری این دیدار ملاقات می‌کند.

همچنین براساس گزارش رسانه‌ها، طی هفته آتی از 30 شخصیت سوری شامل مخالفان و نظام دعوت به عمل می‌آید تا در این دیدار شرکت کنند.

این دیدار با هدف رسیدن به توافق نظر در خصوص برگزاری مذاکرات ژنو 3 است که احتمال می‌رود برخی از کشورهای مرتبط با بحران سوریه در سطح سفیر یا نماینده دائم در آن حضور داشته باشند.

روزنامه النهار نیز اعلام کرده است که رمزی عزالدین، معاون دی میستورا گفت‌وگوهایی را با دولت سوریه در خصوص این دیدار آغاز کرده است تا به موافقت دولت دمشق برای شرکت در این دیدار مشورتی دست یابد.

به گفته برخی مسئولان، دیدار مشورتی که قرار است دی میستورا آن را برگزار کند در مرحله اول به دیدارهای دو جانبه میان دی میستورا و طرف‌های مختلف محدود می‌شود و در لیست این دیدار در خصوص دیدارهای دوگانه دیگر به ویژه بین کشورهایی که با بحران سوریه مرتبط هستند، چیزی گفته نشده است.

در همین راستا عمار قربی، دبیرکل جریان تغییر ملی در گفت‌وگو با ایلاف اعلام کرد: مشکل دی میستورا این است که نقش خود را به عنوان یک فرستاده سازمان ملل خوب ایفا نمی‌کند و همواره نگران این است که نظام وی را از سفر به دمشق منع کند.

وی افزود: پس از شکست طرح دی میستورا درباره حلب وی تلاش کرد تا دست به اقدامات دیگری بزند و طرح اخیر دی میستورا نیز هیچ گونه معنا و مفهومی ندارد.

محمود مرعی، دبیرکل هیات کار ملی اعلام کرد: کشورهای عضو شورای امنیت می‌خواهند دی میستورا برای ایجاد راهکار سیاسی در سوریه اقداماتی انجام دهد و در این زمینه هماهنگی‌هایی با مسکو صورت گرفته است.

وی افزود: گردهمایی مسکو1 و 2 مقدمه‌ای برای انتقال به ژنو 3 بود.

انتهای پیام

کد N794788

وبگردی