آفتاب
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران:

کارگروه تحقیقات فضایی برای حمایت از پژوهشها تشکیل می‌شود

کارگروه تحقیقات فضایی برای حمایت از پژوهشها تشکیل می‌شود

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تشکیل کارگروه تحقیقات فضایی برای حمایت از این نوع پژوهش ها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نصرت الله ضرغام با بیان اینکه این صندوق درصدد تشکیل کارگروه تحقیقات فضایی برای حمایت از این نوع پژوهش ها در کشور است، اظهار کرد: هم اکنون ۱۴ کارگروه با موضوعات گوناگون و متناسب با نیازهای کشور، در صندوق فعالیت می کنند که کارگروه تحقیقات فضایی نیز به آنها اضافه خواهد شد تا وظیفه بررسی طرح های پژوهشی ارائه شده به صندوق که متقاضی حمایت مالی می باشند را انجام دهند.

وی ادامه داد: هم اکنون پژوهشکده هوا ، فضا در این خصوص فعالیت می کند اما باید این نوع تحقیقات را گسترش بدهیم چون دنیا به این سمت حرکت می کند و کشور ما برای پیشرفت در بخش تحقیقات فضایی، نه تنها از ظرفیت های خود، بلکه باید از ظرفیت های محققان دیگر کشورها نیز استفاده کند. 

ضرغام با اشاره به کارگروههای مهمی مانند آلاینده های زیست محیطی و سلامت ، گرمایش زمین و تغییرات اقلیم ، علوم پایه و علوم زیستی ، کشاورزی و منابع طبیعی ، فنی و مهندسی که هم اکنون فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه فقط ۳۰ درصد طرح های پژوهشی که ارائه می شوند، در اولویت های صندوق قرار می گیرند و شامل حمایت های مالی می شوند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران افزود: برای پیشگیری از کارهای پژوهشی تکراری ، ایجاد بانک اطلاعاتی از کل پژوهشهایی که در کشور انجام می شود ، در برنامه صندوق قرار گرفته است ضمن آنکه با توجه به قراردادهایی که با پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی منعقد شده ، لینکی بین صندوق و این مراکز پژوهشی ایجاد می شود تا از فعالیت های یکدیگر اطلاع داشته باشیم.

وی به بهره بردای از سامانه صندوق در آینده ای نزدیک اشاره و اظهار کرد: سامانه صندوق که بزودی به بهره برداری می رسد، می تواند در ارتباط بیشتر و همکاری صندوق با پژوهشگران سراسر کشور و مراکز تحقیقاتی ، بسیار موثر باشد.

کد N794317

وبگردی