آفتاب
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد مطرح کرد

کاهش تدریجی سود سپرده/ واگذاری 37 درصد سهام تا تیرماه

کاهش تدریجی سود سپرده/ واگذاری 37 درصد سهام تا تیرماه

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد معتقد است که باید نرخ سود سپرده با شیب ملایم کاهش یافته و در یک فاصله سه تا شش ماهه نرخ سود تسهیلات نیز ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامحسین نتاج در نشست خبری با اشاره به لزوم کاهش سود سپرده با توجه به کاهش نرخ تورم عنوان کرد: در این شرایط کاهش یکباره نرخ سود توصیه نمی‌شود، بلکه باید در مرحله‌ اول سود سپرده کاهش یافته و به دنبال آن و به تدریج نرخ سود تسهیلات اصلاح شود.

وی با تاکید بر این‌که امیدواریم در نهایت به گونه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات تصمیم‌گیری شود که به تکرار اشتباهات گذشته نینجامد، یادآور شد: متاسفانه در دوره‌های قبل شاهد بودیم که به جای این‌که اول سود سپرده اصلاح شود سود تسهیلات مورد بازنگری قرار گیرد این اتفاق برعکس شد و نتایج خوبی به همراه نداشت.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر این‌که تمام مشکلات اقتصاد تنها با اصلاح نرخ سود بانکی برطرف نمی‌شود، عنوان کرد: در این شرایط باید تمامی بازارها و مسائل موجود در آنها اصلاح شده و به طور همگام حرکت کند.

وی در مورد این‌که آیا به روال سال گذشته برای تغییر نرخ سود سپرده بانکی، بانک مرکزی جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها به منظور توافق در سود‌های جدید داشته است، گفت: تاکنون چنین جلسه‌ای برگزار نشده و در مجموع شاید نیازی هم به آن نباشد، ولی هر آنچه که بانک مرکزی تعیین می‌کند باید تمامی بانک‌ها خود را ملزم به اجرای آن بدانند نه مانند دوره گذشته که برخی مدعی توافق و اجرای سودهای مصوب بودند ولی در عمل در بانک‌هایشان سودهای کلان می‌پرداختند.

صدور قطعی مجوز بانک مرکزی تا واگذاری 51 درصد سهام بانک

به گزارش ایسنا، نتاج در بخش دیگری از نشست خبری خود به ارائه‌ی آخرین جزییات از طی مراحل دریافت مجوز بانک مهر اقتصاد از سوی بانک مرکزی پرداخت.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به این‌که مجوز قطعی بانک مرکزی برای بانک مهر اقتصاد برای واگذاری 51 درصد سهام آن صادر خواهد شد، گفت: این در حالی است که بعد از تصویب اساسنامه بانک مهر اقتصاد در سال گذشته در اواخر سال توانستیم حدود 14 درصد سهام بانک را بین 170 هزار متقاضی و مشتریان خود که از عموم جامعه هستند در فرابورس توزیع و واگذار کنیم.

وی گفت: بانک مرکزی تا تیرماه به ما مهلت داده است تا 37 درصد باقی‌مانده از 51 درصد تعیین شده برای واگذاری سهام خود را در فرابورس عرضه کنیم براین اساس بانک مهر اقتصاد نیز در حدود دو ماه آینده با توجه به شرایط بازار و قیمت‌های روز نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.

نتاج افزود: قیمت پایه سهام بانک مهر اقتصاد حدود 130 تومان تعیین و تا 138 تومان نیز معامله شد که در آخرین قیمت حدود 123 تومان معامله شده این در حالی است که با توجه به ارزش ذاتی بالای سهام این بانک آینده سهام آن روشن بوده و خریداران از منافع آن بهره‌مند خواهند شد.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به دلیل تاخیر دریافت مجوز بانک مهر اقتصاد از بانک مرکزی یادآور شد: در حالی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل سودی در سال 1383 به تصویب و با نظارت بانک مرکزی در حال اجراست که بانک مهر اقتصاد از سال 1372 و پیش از تصویب چنین قانونی تحت عناوین مختلف در حال فعالیت بوده است بنابراین با در نظر گرفتن زمان لازم برای اصلاحات و خواسته‌های بانک مرکزی این دوره طولانی شده است.ضمن این‌که باید برای واگذاری سهام حق و حقوق سهامداران قبلی مشخص می شد تا اجحافی در حق آنها و سهامداران قبلی ایجاد نمی‌شد.

نتاج همچنین با اشاره به وجود 12 میلیون مشتری سپرده‌گذار و 10.5 میلیون نفری که طی این سال‌ها انواع وام و تسهیلات را از بانک مهر اقتصاد دریافت کرده‌اند، از مهم‌ترین برنامه‌های این بانک را فعالیت‌های ارزی عنوان کرد.

به گفته وی نرخ معوقات بانک مهر اقتصاد در حد استاندارد و بین سه تا پنج درصد است که البته با توجه به تضمین‌های موجود این مطالبات سوخت‌شده نبوده و قابل برگشت هستند.

انتهای پیام

کد N794135

وبگردی