آفتاب

گزارشی از چهارمین جشنواره فرهنگی هنری نماز

گزارشی از چهارمین جشنواره فرهنگی هنری نماز

معاون ستاد اقامه نماز کشور اهداف جشنواره فرهنگی هنری نماز را تشریح کرد.

معاون ستاد اقامه نماز کشور اهداف جشنواره فرهنگی هنری نماز را تشریح کرد.

منصور سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهداف برگزاری چهارمین جشنواره فرهنگی هنری نماز با بیان این‌که مهلت شرکت و ارسال آثار تا پایان سال گذشته بوده و دبیرخانه این جشنواره در استان گلستان است، اظهار کرد: ‌یکی از اهداف ستاد اقامه نماز بهره‌مندی از ابزار هنر در راستای ترویج فرهنگ نماز است. چرا که هنر به عنوان فنی‌ترین و رساترین ابزار پیام در برنامه‌های ترویج و توسعه فرهنگ نماز می‌تواند کارآمد باشد.

وی افزود: گسترش آثار نمایشی با موضوع نماز در کشور و در نهایت شناسایی و تجلیل از هنرمندان متعهد دینی و تلاش در جهت معرفی و انتشار آثار ارزشمند نماز از جمله اهداف جشنواره فرهنگی هنری نماز است.

وی ادامه داد: در این دوره آثار خوبی ارسال شد و حدود 2 هزارو 92 اثر نمایشی و ادبی در بخش‌های فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی، مستند، فیلمنامه، عکس، رمان، محصولات چندرسانه‌ای شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نماز به دبیرخانه ارسال شده است.

سرگزی اضافه کرد: در بخش فیلم کوتاه داستانی 124 فیلم کوتاه، پویانمایی 27 اثر، مستند 42 اثر، فیلمنامه 153 اثر و در بخش عکس 1655 اثر و 38 رمان، 47 محصول چندرسانه‌ای شامل نرمافزارهای نماز و 6 محصول سخت‌افزاری از جمله آثاری بوده که به دبیرخانه رسیده است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور، خاطرنشان کرد: داوری این آثار بلافاصله از هفته دوم فروردین سال 94 آغاز شده و اکنون آثار راه یافته در چند بخش توسط داوران خبره در حال داوری است. داوران از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرده‌اند و فیلم‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

سرگزی ادامه داد: سعید سلطانی، جمال شورجه، حبیب بهمنی، علی درخشی از کارگردانان و پیشکسوتان رسانه ملی و همچنین صانعی از فعالان حوزه فیلم و سریال از جمله داوران حاضر در این بخش هستند و امیدواریم ظرف چند روز آینده بتوانیم آثار و فیلم‌های برگزیده این بخش‌ها را مشخص کنیم.

وی افزود: در بخش پویانمایی هم از کارشناسان موضوعی بهره برده‌ایم که از جمله آنها بهرام عظیمی است. در بخش عکس نیز از صاحب‌نظران این حوزه استفاده می‌شود که مسئولیت آن با آقای داوود عامری است. در بخش داوری رمان‌ها هم از اساتید حوزه ادبیات داستانی استفاده می‌کنیم. در حوزه آثار چند رسانه‌ای و سخت‌افزاری هم از کارشناسان و عزیزانی که در جهاد دانشگاهی هستند بهره می‌بریم.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور، گفت: ما بنا داریم تا 15 اردیبهشت ماه نتایج این جشنواره را اعلام کنیم و آیین اختتامیه در هفته اول خردادماه با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان و نفرات برگزیده جشنواره و همچنین پیشکسوتان و مسئولان فرهنگی در استان گلستان برگزار می‌شود.

سرگزی گفت: ما بنا داریم که مجموعه اقدامات ستاد اقامه نماز مربوط به این جشنواره و مراسم اختتامیه آن نباشد و زمینه ارتباط مستمر ستاد با فعالان این عرصه و شرکت کنندگان در جشنواره را فراهم کنیم و ان‌شاءالله در آینده شاهد تولید، نشر و عرضه آثار فاخر در حوزه نماز باشیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قندی رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران نیز با بیان این‌که طبیعتاً یکی از مهمترین پایه‌های حضور در انتقال مفهوم نماز در بین مردم توجه به رسانه است، اظهار کرد: رسانه یک مفهوم اعم از سینما و تلویزیون است. این جشنواره هم به رسانه توجه می‌کند، چرا که به عنوان یکی از مهمترین ابزار انتقال در مفهوم نماز می‌توانیم از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که در این راستا هرچقدر توان خود را بگذاریم کم است. در این دوره از جشنواره ستاد اقامه نماز جمعی از قائم‌مقامان و معاونان ستاد حضور دارند و حضور آنها این پیام را به دنبال دارد که ستاد به بخش هنر و رسانه به عنوان یکی از مهمترین ابزارها توجه می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران، خاطرنشان کرد: این جشنواره یک کار مردمی است و سابقه چندانی نداشته است. به نظر بنده برای گام اول بسیار خوب است اما توقع ما و این تیم داوری که جمع کرده‌ایم نشان از آن دارد که ما به دنبال بهترین‌ها هستیم. بالغ بر 200 تا 300 اثر به دست ما رسید که ما از بین آنها 20 تا 30 اثر را انتخاب می‌کنیم. چرا که می‌خواهیم به جامعه مخاطب احترام بگذاریم و یک کاری که در شأن مردم است را ارائه بدهیم. همچنین نظر کلی داوران این جشنواره این بود که ما برای انتخاب آمده‌ایم و نباید به این مقوله به صورت سلیقه‌ای بپردازیم.

انتهای پیام

کد N794121

وبگردی