آفتاب
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با مهر:

مصوبه کنگره غیر منطقی است/ ایرانی ها چه نوع توافقی را می پسندند

مصوبه کنگره غیر منطقی است/ ایرانی ها چه نوع توافقی را می پسندند

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است توافق جامع هسته ای باید به گونه ای باشد که بتواند هم در داخل آمریکا و هم در داخل ایران مورد قبول همه گروه ها قرار بگیرد.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: اقدام کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در تصویب طرحی که به موجب آن اختیارات رئیس جمهور آمریکا در مورد لغو تحریم های ایران محدود می شود موجب شد تا بار دیگر غیر قابل اطمینان بودن آمریکائی ها ثابت شود.

پس از حصول تفاهم لوزان تفاسیر مختلفی از آنچه که در سوئیس میان ایران و کشورهای ۱+۵ مورد موافقت قرار گرفته منتشر شده که هر یک از آنها بازتاب های گسترده ای را در طرف مقابل موجب شده اند. در همین راستا برای اطلاع از وضعیت حاکم در آمریکا در خصوص تفاهم لوزان و توافق جامع هسته ای با پروفسور «دانیل سرور» مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا به گفتگو نشستیم. 

پروفسور دانیل سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ، و از کارشناسان ارشد موسسه روابط دو سوی آتلانتیک و از اساتید دانشگاه جان هاپکینز که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کروات های یوگسلاوی فعالیت کرده است.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

شما تفاهم بدست آمده در لوزان سوئیس را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا این تفاهم می تواند منجر به توافق جامع هسته ای شود؟ 

اگر بخواهیم از نقطه نظر آمریکایی ها به این تفاهم نگاه کرده و در مورد آن قضاوت کنیم باید بگویم این تفاهم یا چارچوبی که کشورها در مورد آن توافق کرده اند یک پیشرفت شفاف بود. اما من مطمئن نیستم که توافق نهایی وجود داشته باشد به ویژه بعد از اظهارات اخیر رهبر عالی ایران به نظر می رسد که این تفاهم ابتدایی است و نمی تواند توافق نهایی باشد. زیرا هنوز مشخص نیست که آبا ایران حاضر است با مواردی که آمریکا آنها را به عنوان چارچوب توافق اعلام می کند موافقت کند یا خیر. 

شما به اظهارات حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کردید، سناتور «جان مک کین» با استناد به فرمایشات رهبر انقلاب مدعی شده بود که این اظهارات نشان می دهد که ایران و امریکا در دو صفحه متفاوت هستند (اختلافات زیادی با هم دارند)، نظر شما در این رابطه چیست؟ 

مطمئنم که ما در صفحات متفاوتی هستیم اما سوال انیجاست که آیا این این صفحات مختلف در یک کتاب قرار دارند یا خیر. تفاهم بدست آمده هر دو طرف را تا حدی راضی کرده است. اگر ایران تصمیم داشته باشد که به تعهدات خود عمل کند آنگاه فکر می کنم که هر دو کشور (ایران و آمریکا) دریک کتاب باشند. 

چرا ایران و کشورهای غربی همچون آمریکا و فرانسه تحلیل های متفاوتی از تفاهم سوئیس دارند؟ 

تصور می کنم این بخاطر آن باشد که ما هنوز در نیمه راه هستیم. هنوز موارد زیادی از چارچوب اعلام شده وجود دارند که مورد بحث قرار نگرفته اند از همین رو حصول پیشرفت در این رابطه ممکن است. 

باراک اوباما در انتقاد از جمهوریخواهان و دیگر منتقدانی که به تفاهم ایجا شده با ایران و همچنین سیاست خارجی کاخ سفید اعتراض دارند عنوان داشت که این افراد قصد تضعیف دولت و کم رنگ کردن پیشرفت های حاصل شده را دارند، آیا شما با این موضع رئیس جمهور آمریکا موافق هستید؟ 

من فکر نمی کنم که آنها قصد کم رنگ کردن این اقدامات و یا به حاشبه راندن آنها را داشته باشند. مردم در آمریکا آنگونه که دوست دارند از موضوعات مختلف انتقاد می کنند. با توجه به پیشرفت هایی که در موضوع هسته ای ایران ایجاد شده فکر می کنم این غیر منطقی است که کنگره بخواهد الزاماتی را در این خصوص برای کاخ سفید تصویب کند.

سناتور مک کانل یکی از منتقدین اصلی اوباما در مورد ایران محسوب می شود به نحوی که وی اخیرا اعلام کرده آمریکا نمی تواند به اهدافی که اوباما برای آن تعیین کرده برسد، نظر شما در این مورد چیست؟ 

اگر منظور شما این فرصت یک ساله است فکر می کنم که در این مدت اوباما بتواند به اهداف خود برسد. البته در مورد ایران شخصا اعتقاد دارم که غیر واقعی است اگر قبول کنیم که ایران تمام توانائی های غنی سازی خود را متوقف می کند. 

همانطور که مطلع هستید سه شنبه گذشته کمیته روابط خارجی سنا طرحی را در مورد محدود کردن اختیارات رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران تصویب کرد، هر چند پیش از تصویب این طرح کاخ سفید با آن مخالف بود اما بعد از تصویب شدن، اعلام شد که ممکن است اوباما این مصوبه را امضا کند، به نظر شما آیا چنین اقدامات و مصوبه هایی به تفاهم سوئیس ضربه نمی زند؟ 

ممکن است ما شاهد تصویب طرحی در کنگره باشیم که رئیس جمهور اوباما بتواند با آن کنار بیاید. موضوع سیاست های داخلی و پذیرش هر توافق در داخل کشور در هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا مهم است. این مشکل خواهد بود به توافقی برسیم که نتواند جمهوری خواهان و دموکرات ها را در مورد اینکه ایران به تعهدات خود پایبند است متقاعد سازد. همچنین تصور می کنم در ایران نیز غیر ممکن است که اصول گرایان و لیبرال ها را راضی به توافقی کرد که به موجب آن تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران لغو نشوند. 

این نکته مهم است که به یاد داشته باشیم حتی اگر توافق جامع هسته ای حاصل شود ایران و امریکا در بسیاری از مسائل همچون اسرائیل، حزب الله، یمن، و حماس با یکدیگر اختلاف خواهند داشت. ما برای عادی سازی روابط راه درزای را در پیش داریم. 

مصاحبه از عبدالحمید بیاتی 

کد N794085

وبگردی