آفتاب

تشدید درگیری لفظی میان پ.ک.ک و منطقه خودمختار کردستان عراق

تشدید درگیری لفظی میان پ.ک.ک و منطقه خودمختار کردستان عراق

همزمان با تشدید جنگ لفظی میان منطقه خودمختار کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک، این منطقه خودمختار این گروه ممنوعه را به "خیانت علیه وطن" متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، پس از آنکه "دوران کلکان"، یکی از رهبران مهم پ.ک.ک گفت "دیکتاتوری مرکزی در منطقه خودمختار کردستان عراق معتبر نیست"، تنش‌ها تشدید یافت.

کلکان در مصاحبه اخیر خود گفت: منطقه خودمختار کردستان عراق نمی‌تواند تحت یک دولت سیاسی مرکزی باشد چراکه در آنجا جوامع و گویش‌های متفاوت و متنوعی وجود دارد. یک دیکتاتوری مرکزی در منطقه خودمختار کردستان دوام نمی‌آورد. تنها دموکراسی می‌تواند این منطقه را متحد ساخته و آن را پایدار نگه دارد. هیچ شخصی نباید بگوید که ما منطقه خودمختار کردستان عراق را از اربیل اداره خواهیم کرد و این منطقه تنها از اربیل مدیریت خواهد شد. سنجار، کرکوک، جرمانا، دهوک و سلیمانیه باید خودشان را اداره کنند. اگر این مساله تحقق یابد، کرکوک نیز به کردستان خواهد پیوست.

در همین حال مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در واکنشی تند در بیانیه‌ای گفت: من از تمامی مردم پر افتخار کردستان عراق می‌خواهم تا اجازه ندهند چنین گروه‌هایی در کردستان وجود داشته باشند. آنها عناصری هستند که می‌خواهند خیانت کرده و جنگ داخلی را در این منطقه آغاز کنند. آنها را به رسمیت نشناسید چراکه به آنها فرصت ایجاد درگیری می‌دهیم.

بارزانی از دولت و پارلمان منطقه خودمختار کردستان عراق خواست تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی در این بیانیه گفت: ما شاهد روش‌های مختلفی هستیم که آنها برای انجام اقدامات خصمانه خود در کردستان عراق ایجاد می‌کنند. بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و تبلیغات مختلف آنها بعد جدیدی از اقدامات خصمانه آنها محسوب می‌شود. این اظهارات و بیانیه‌ها برای برانگیختن جنگ داخلی و ایجاد تفرقه میان مردم کردستان مطرح می‌شوند. این آزادی بیان نیست بلکه خیانت به وطن و ملت است.

بارزانی افزود: این‌گونه دشمنی با ملت در کردستان عراق قابل قبول نیست. ما اجازه چنین اقداماتی را نمی‌دهیم. این مساله تهدیدی جدی برای وطن و امنیت ملی آن محسوب می‌شود؛ دستاوردهای ما با خون و اشک به دست آمده است.

در همین راستا حزب دموکراتیک کردستان به رهبری بارزانی نیز در بیانیه‌ای مجزا گفت: افرادی که یک لغت به کردی بلد نیستند، هویت ملی آنها نامشخص است و به حقوق مردم کردستان عراق ایمان ندارند، هیچ حقی نیز برای صحبت درباره کردها ندارند.

انتهای پیام

کد N793972

وبگردی